
|
|
|
Vanaf het moment van de trekking ging het ineens allemaal errug snel. We
hadden geen contact meer met internet vanwege het
"echte" platteland. Vandaar een samenvatting van de laatste
week. Van dag tot dag tot aan het einde van de Baobab reis in
Katmandu
27.09.2003 : gyantse -> Shigatse
28.09.2003 : Shigatse -> Sakya -> Lhatse
29.09.2003 : Lhatse - Oud Tinggri
30.09.2003 :
Oud Tinggri - Kodari
01.10.2003 : Kodari -> Kathmandu
27.09.2003 :
Gyantse -> Shigatse
Vandaag staat de korte rit naar Shigatse op het programma. Vlak voor Shigatse maken we een korte omweg naar het Shaluklooster. Shalu was een centrum van mystieke en psychische trainingen (zie: de zwevende monniken uit ‘Kuifje in Tibet’). Na dit bezoek rijden we naar Shigatse, de tweede stad van Tibet. Hier staat het Tashilhunpoklooster, de belangrijkste reden om een bezoek aan Shigatse te brengen. Het klooster werd in 1447 door de eerste Dalai Lama gesticht. Het klooster werd vervolgens de zetel van de Panchen Lama, de tweede in rang na de Dalai Lama. Door de eeuwen heen was er regelmatig rivaliteit tussen de Panchen Lama’s en Dalai Lama’s. Het klooster is een van de spectaculairste in Tibet. Opvallend is de negen verdiepingen hoge thankamuur. In de Maitreyahal staat een 26
meter hoge bhudda
|
|
|
|
|
Shalu is indrukwekkend. Het ligt ook zo afgelegen en er zijn weinig
toeristen.
|
|

|
28.09.2003 : Shigatse -> Sakya -> Lhatse
Vanuit Shigatse rijden we verder over de Tibetaanse hoogvlakte. Na enkele uren verlaten we de hoofdweg en rijden naar Sakya. Dit is het belangrijkste klooster van de Sakyapa, de Roodkapsekte. Het dorp Sakya is een van de meest fotogenieke dorpen van Tibet. Alle huizen zijn, ten teken van loyaliteit aan de Sakyapa, in de tinten grijs, rood en wit geschilderd. Een prachtig gezicht! Doordat het klooster ook als vesting fungeerde konden veel kunstvoorwerpen bewaard blijven. De centrale gebedshal staat boordevol Boeddhabeelden. Een wandeling door het dorpje is zeer de moeite waard. Het is met name langs de oevers van het riviertje, waar veel mensen de was doen, een bedrijvige drukte. Na ons bezoek aan Sakya rijden we terug naar de hoofdweg. We overnachten vandaag in een eenvoudige truckstop in Lhatse.
|
|
|
Vandaag een monsterrit in de bus. Wat nou last van ochtendspits. Je hebt
er hier wel geen last van, maar toch duurt het 3 kwartier om de stad uit
te komen. Alle uitvalswegen zijn opengebroken en daarom moeten we via
allerlei landweggetjes de stad uit.
Onderweg nog een mooie stop op 4950 meter op een mooie pas (Yulung-la
pas). We zien alleen maar bergen, landschappen en passeren kleine
gehuchtjes. Iedereen is op het land aan het werk. De oogst moet binnen. Je
ziet ezels en tractors die het graan naar de dorpjes brengen. Zelfs de
kinderen helpen mee. Als een foto stop maken, rennen alle kinderen
spontaan naar de bus. Alles is stoffig; de bomen, wegen , dorpjes.
Als er een truck ons voorbij komt zien we 10 seconden niets meer door het
stof. |
|
|
|
Eenmaal aangekomen in Sakya zijn we snel door het klooster heen. We gaan
lunchen in een klein plaatselijk restaurantje. Onze gids duikt de keuken
in. Binnen korte tijd staat de gehele keuken blauw. Maar het eten is
lekker.
We hebben beiden gebakken rijst (nasi ) met eieren en yak vlees en
groenten. Samen met een biertje en cola nog geen 35 yuan ( bijna 4 euro).
|
Verrassend genoeg zijn we ineens bij onze eindbestemming vandaag. Een
eenvoudig truckstop. Het is een guesthouse met 30 kamertjes, verdeeld 2
verdiepingen. De tweede heeft een groot balkon.
We genieten van de rust op ons grote balkon. Straks gaan we gezamenlijk
eten. Zo gaan de dagen wel snel.
|
29.09.2003 -
Lhatse - Oud Tinggri
De tocht naar Tinggri voert door een fraai landschap. Naarmate we meer naar het zuidwesten reizen, krijgen we een steeds mooier zicht op de indrukwekkende toppen van de Himalaya. We rijden over passen van ruim 5000 meter en zien dat ook op deze hoogte kleine nederzettingen gevestigd zijn. Afhankelijk van de aankomsttijd kun je gaan wandelen op de grasvlakten rond het dorpje, waar kudden yaks grazen.
Met een beetje geluk heb je vanuit Tinggri een een onvergetelijk uitzicht op een hele rij Himalayatoppen die meer dan 8000 meter hoog zijn, waaronder de Cho Oyu en de Makalu. Even verderop doemt boven de bergen de top van de Mount Everest op, met 8848 m hoogte de hoogste berg ter wereld. De kans op helder weer is op de Tibetaanse hoogvlakte vrij groot, terwijl vanaf de Nepalese kant deze bergen vrijwel de hele zomer door de wolken verborgen blijven. Tinggri is een uitvalsbasis voor expedities naar de Mount Everest. We overnachten in een eenvoudig maar erg gezellig guesthouse met een veranda die een prachtig uitzicht biedt op de Himalaya. In een centrale leef en kookruimte, waar een eenvoudige maaltijd bereid wordt, is het goed toeven rond de kachel. |
|
|
Eindeloze graslanden wisselen af met hoge bergen. Het
beeld van de Tibetaanse hoogvlakte. De laatste 4 dagen zitten we in de
bus vanwege de grote afstanden die we nog moeten afleggen. Zo'n passage
over zo'n hoge pas is een happening. Iedereen stopt hier voor foto's,
pauze etc. De wegen lijken eindeloos. In tinggri,
buiten het dorp, in het guesthouse is het s'avonds snel uitgestorven en
snel einde oefening. |
|
|
|
|
30.09.2003 :
Oud Tinggri - Kodari
Vandaag staat er een lange rit op het programma. We rijden verder met onze bus over de Tibetaanse hoogvlakte en passeren nog een tweetal passen van meer dan 5000 meter alvorens we van het Tibetaanse plateau afdalen. Vooral het uitzicht van de
Lalung La-pas is betoverend. Dichtbij liggen de indrukwekkende top van de Shishapangma (8212 m) en nog enkele andere bergreuzen. We duiken een kloof in, dalen steeds verder en in verbazend korte tijd verandert het landschap van een kale rotsige hoogvlakte in een diepe groene canyon met aan alle kanten watervallen, waarvan het water soms over de weg heen stroomt. De watervalletjes verzamelen zich tot snel stromende beken en rivieren die zich met donderend geweld een weg naar beneden banen. Verder naar beneden zien we een begroeiing die steeds weelderiger wordt, en ook fraaie rijstterrassen. Als we uiteindelijk bij het Chinese grensplaatsje Zhangmu aankomen, zijn we meer dan 3000 meter gedaald. Na de formaliteiten bij de Chinese grenspost rijden we per truck naar de Nepalese grenspost; indien er geen truck is moeten we lopen (anderhalf uur) en huren dragers in voor de bagage. We overnachten in een eenvoudig guesthouse, even voorbij Kodari in Nepal. Het geluid van de snelstromende BhoteKosi rivier hoor je op de achtergrond.
|
Het moment waar ik veel over gelezen heb :
De passage van China /Tibet naar Nepal over de
Vriendschaps brug.
En inderdaad: dat laatste stuk van 8 kilometer is een verschrikkelijk
modderpad. Je ziet met welk vervoermiddel we naar beneden zijn gereden.
Dat komt omdat om de haverklap landslides de weg verzieken. Wel grappig.
Bij de grens kregen we nog een laser-thermometer op ons voorhoofd
(sars-check).Toch waren we redelijk snel de grens over.
|
|

|
|
|
|
01.10.2003 : kodari - kathmandu
s Ochtend rijden we in ongeveer 4 uur naar Kathmandu. We verblijven in een gerieflijk hotel in het centrum van de Nepalese hoofdstad. ‘s Middags heb je de tijd om de verschillende bezienswaardigheden in en rond Kathmandu te bezoeken. Zeer de moeite waard is een wandeling door het oude stadsdeel, Durban Square, waar zich diverse prachtige tempels bevinden. Je kunt ook naar de beroemde stupa’s van Bodnath en Swayambunath of naar het hindoeheiligdom Pashupatinath gaan. Op geringe afstand van Kathmandu liggen de steden Patan en Bhaktapur, waar zich eveneens veel tempels, paleizen en andere bouwwerken bevinden. In Thamel, het toeristencentrum van Kathmandu, kun je leuke souvenirs kopen. Hier zijn ook honderden restaurantjes gevestigd, waar je alles kunt bestellen van Nepalees eten tot Italiaanse pasta of Hollandse appeltaart. Daaraan kun je merken dat Kathmandu al vele jaren van toerisme gewend is. Na onze weken in Tibet zul je dit echter zeker niet als een probleem ervaren.
|
|
|
|
Het was de bedoeling voor groep om de volgende dag naar huis te vliegen.
Helaas had Nepali airlines problemen met haar vliegtuig en kon de groep
niet naar huis.
|
|

|
|
|
|
Uiteindelijk hebben we gehoord dat ze een dag later alsnog smiddags naar
Delhi zijn gevlogen, waar ze 7 uur hebben moeten wachten op de aansluiting
naar Frankfurt.
In Frankfurt was er op 3/10 nog geen aansluiting maar Amsterdam.
Vermoedelijk hebben ze daar ook een aardige tijd moeten wachten.
Shit happens, en een dagje katmandu extra op kosten van Nepal
Airlines vond niet iedereen errug.
|
Einde van de Baobab reis
.......
De volgende ochtend gaat het avontuur
voor ons verder
|