01.10.2003 - 4 dagen kathmandu

Tip: chitwan nat park

Deze rapportage :

Ontmoeting met de C&A 'tjes  - www.travel4us.nl

het is 1500 uur.  Net moeizaam in 5 uur van kodari naar Katmandu gereden. Nog maar net ingechecked en op weg naar Arthur en Carolien. We mailen al ruim een half jaar met deze wereldreizigers. Ze zijn al in mei vertrokken, en hebben vanuit thailand, maleisie, borneo en indonesie bezocht. We zijn zo nieuwsgierig dat we direct na aankomst naar hun hotel gaan.

De ontmoeting is hartelijk. We hebben zoveel te vertellen dat we direct afspreken om de volgende ochtend ontbijt te hebben.

De dagen daarna zijn ze vanwege hun wat langere ervaringen een bron van inspiratie. Ze nemen ons mee naar diverse restaurants, wijzen ons de weg naar de beste shoppies, internet, bezienswaardigheden en ga maar door.

We hebben afgesproken om met hun een trekking te gaan lopen: De Langtang - Gosainkund - helambu.  Arthur en Carolien lopen het traject van 12 dagen, wij doen het wat rustiger aan met alleen het langtang stuk van 6 dagen. Start 6 oktober.i

S'avonds tijdens het diner is het goed toefen in de statenvan KTM.  Nu pas ontmoet je vele reizigers die voor langere tijd onderweg zijn. Samen met Arthur en Carolien eten we met Matthew, een amerikaan die al 13 maanden op reis is.  Dan william (uk)  en Joe (New Zealand). Joe zien we nog niet want ze ligt in het ziekenhuis. Soort bloedvergiftiging opgelopen in India. Uiteraard ingeend, maar met slecht  water kan van alles gebeuren. Gisteren hoorden we ineens dat William er nu naast ligt.  brr

Bruisend Kathmandu

Ik (rob) was hier ook in 1995. Je ziet de uithangborden hier links hangen. Het is wel wat erger geworden. Internet, email, copy service, minidisk.  De shoppies, riksjas en brommer taxi's zijn er uiteraard nog. Ook het vuilnis om de eerste beste hoek van de straat ligt er nog. Het deert de Nepali niet.  De koeien en geiten lopen nog steeds door de straten.

We ontkomen er niet aan : shopping......

Binnen een paar dagen hebben we 4 lampjes, 2 broeken, 2 fleecetruitjes (ook laten bedrukken) en ieder een nepali bloesje gekocht.

Ja en voor weinig he, want we moeten tenslotte afdingen hier.

Inmiddels zijn we ook verhuisd naar het Katmandu Guesthouse. Midden in de wijk Thamel. Beetje luxe wel ( usd 14/per kamer/per nacht) maar na de ontberingen in Tibet hebben we besloten ons een paar dagen te verwennen

4 dagen Katmandu
  • 1.10 : Late aankomst kathmandu.
  • 2.10 : verhuizen, uitgebreid ontbijten, de was laten doen, internet, foto's backuppen.
  • 3.10 : en smiddags slenteren in de Thamel, Durbar square en Swayambhunath (de apentempel)
  • 4.10 : smorgens naar durbar square voor het dashain festival, het slachten van geiten en koeien
  • 5.10 : uitgeslapen : Pashupatinath en de Bodnath
  • 6.10 : 0700 uuur vertrek naar Dhunce voor een trek van 6 dagen door de Langtang vallei.

Bada Dashain Festival

We vallen met onze neus in de boter. Gestart op 1 oktober is dit het belangrijkste feest  van het jaar dat 15 dagen duurt. De regentijd is ten einde  en de droge periode begint. Alle huizen worden opgeknapt en schoongemaakt. Vele mensen bezoeken hun familie en duizende geiten en buffels worden geslacht. Vele gelovigen komen s'morgens samen bij rivieren . In de avonduren bezoeken ze de tempels.  Op de tiende dag gaat iedereen op bezoek bij zijn of haar ouders en ontvangt een tika. De rode stip.( gemaakt van rood poeder, curd en rijst).

Swayambunath

Deze Boeddhistische tempel en stupa liggen ten westen van Kathmandu op een heuvel, waar je een mooi uitzicht hebt over de hele Kathmandu vallei. Hier lopen ook veel aapjes rond. Sommige zijn zelfs ligt aggressief. De tempel is waarschijnlijk meer dan 2000 jaar oud. Honderden apen leven hier rond op het goud van de tempeldaken, jatten bananen uit de stalletjes of bespringen de picknicktassen van toeristen. Eenmaal boven in de bomen lachen ze je uit.

toegang : 50 Rupees p.p.

Het is heerlijk om er een half uurtje in de schaduw te zitten. Je ziet de Buizerds om je heen vliegen

Kathmandu Guesthouse

Moet je voorstellen :

Vrijwel elke middag rond 15-1600 uur, als je het effe gehad hebt, gaan we naar ons guesthouse, waar achterin een heerlijk rustige tuin zit, soms met relaxe chilll out muziek.  We zitten daar dan lekker te lezen en te genieten van alle rust. Dat getoeter en de drukte van de thamel wijk komt hier niet naar ons toe.
Kun je het nog beter hebben?

Pashupatinath

De belangrijkste Hindoetempel van Nepal. De tempel is gewijd aan Shiva en trekt veel Indiase Pelgrims. Langs de Tempel stroomt de heilige rivier de Bagmati. Hier vind je ook de "Ghats". De crematieplaatsen van de hindoes. Ondanks het Festival troffen wij het. Er waren 2 crematies. We hebben er op een zitten wachten. De voorafgaande ceremonie met zang en geluid duurde een uur. De natte doeken worden van het lichaam afgewikkeld, en zonder bedekking, zonder rituelen, zonder emoties vindt de verbranding plaats.

Gedurende deze tijd zaten we een beetje uit te drogen in de volle zon. (minstens 30C.) Klinkt clichee, maar hier ontdek je dat je, zolang je leeft, alles intens moet proberen te beleven

Daarna, zoals vrijwel iedereen opweg naar de grootste stupa van de wereld "De Bodnath"

toegang : 250 roepies p.p

De Bodhnath

Wel grappig. Normaal loop je in 40-60 minuten naar de Bodhnath vanaf de Pashupatinath. Dat vonden wij vanwege de hitte iets te veel van het goede. Net buiten de tempel drinken we een cola'tje. Toevallig loopt daar een jongen rond die deze kant op gaat. Wij met hem mee. Op straat houden we een blauw busje aan. Dat is een iets luxer busje dan de stadsbus, alleen voor locals. Omdat tie veel verteld en ons een beetje wegwijs maakt betalen wij zijn ritje. 20 yuan voor 3 personen. ( Toeristentaxi 100).  Zo kom je nog eens ergens.

De Bodnath is de grootste stupa van Nepal en 1 van de grootsten er Wereld. Tibetaanse Pelgrims  en handelaren kwamen hier om een gunstige overtocht af te smeken of Bhoedda te bedanken voor de goede tocht. Rond de stupa staan weer veel winkels en dakterrassen.

Ook hier : toegang 50 Rupees (60 eurocent)
Een ritje terug naar Thamel hebben we nu voor 100 yuan (1.20 euro)

trekking Lang Tang Regio .... en daarna

Vanaf 6 october t/m 13 october 2003 hebben we een trekking in de Langtang vallei

Daarna zijn we weer terug in het Kathmandu Guest house t/m 24 Oktober

Stuur eens een kaartje naar :

Kathmandu Guesthouse
P.O. Box 21218
Thamel,  Kathmandu
NEPAL
(Rijn van , Room 314)

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...