4.12.2003 - Naar Jaipur , en naar de Film ?

7.12.2003 - Dagje Site seeing met motor rikshaw

De grote Wisseltruc

09.12.2003 - Treinen van Jaipur tot Sawai Modhopur.

10.12.2003 - Wildlife spotten in Ranthambore National park

11.12.2003 - Jaipur voor de 2de keer.

12.12.2003 - Tijgerfort, Jaipur

Woensdag 4.12.2003 - Naar Jaipur

We rijzen per bus naar Jaipur, omdat een poging een treinkaartje te bemachtigen op niets uit liep (trein zat al 5 dagen volgeboekt)

De busrit verloopt spoedig. Het is deze keer een luxe bus, en niet helemaal vol met mensen. We zien de natuur veranderen. De grond wordt wat droger, maar toch zien we nog wel wat groene bomen en struiken. Op het eindpunt laten we ons ophalen door een "mannetje" van een hotel wat we hebben uitgekozen.  We slapen vannacht in een oud paleisje... Het gebouw is 200 jaar oud en nog steeds in bezit van dezelfde familie.  Vroeger heeft hier een belangrijke man gewoond. De baron van Diggi. De helft is nu een hotel, met restaurant, en verschrikkelijk grote tuin waar je lekker in kan zitten in het zonnetje. In de bomen aan de overkant springen de aapjes van tak tot tak. En naast het paleis is een vuilnisbelt (waar niet in India...) Wat zijn de verschillen toch groot in dit land van de armen en de rijken.

Hier gaan we Jaipur de komende dagen ontdekken. Paleizen, zoo en de mooiste bioscoop van het land.

In het paleis aangekomen hebben ze alleen nog een kamer zonder warme douche, maar wel met emmer heet water. Voor 1 nachtje slapen in deze kamer, we willen ook wel weer wat meer luxe zoals een echte douche...
De kamer is mooi geverft en er is hier veel aandacht aan besteed, net als het hele paleis. Wel hebben we hier alle rust, met een grote tuin met ligstoelen en 's avonds zelfs een houtvuurtje. Buiten op de weg wil iedereen onze aandacht trekken en hun koopwaar verkopen.

Na 2 dagen besluiten we te verhuizen naar hotel Evergreen. Voor 350 rupees een grotere, lichtere kamer met balkon en heet water, in een gezellige backpackers omgeving. Hier blijven we een paar dagen.

rob in de garden

6.12.2003 We hebben treintickets geregeld voor onze volgende bestemming: Een Tijger reservaat. Hiervoor moeten we een uurtje wachten in de rij. Gelukkig is er nog plaats. 9/12 gaan we lekker verder.

Naar de Film ?

Jaaaaa,   In Jaipur schijnt de grootste, mooiste en beste bioscoop te staan. Vanavond gaan we naar de indische kaskraker "Kal Ho Naa Ho".  Uiteraard een familie film overgoten met liefde. Het is indisch simpel : Je hebt 2 vrienden A en B, en je het een Meisje. Zowel jongen A als B worden verliefd op het meisje. Het meisje alleen op B...  B kets deze liefde af omdat hij zijn vriend A niet voor de neus wilt stoten. Veel tranen. En uiteindelijk trouwen jongen A en het meisje. Jongen B is ziek en overlijd in ziekenhuis( veel tranen). 10 jaar later heeft meisje nog steeds verdriet om jongen B..... (veel tranen). Einde verhaal.

De bioscoop is super modern met dolby surround sound, grote brede stoelen, airco. Nu hadden wij wel de duurste plaatsen (1,40 euro). De film was in Hindi, maar was goed te volgen. Helemaal super was het dansen en geluid in de zaal. Veel Punjabi beats... gaaf.

onze eigen dag-taxi

7.12.2003 - Dagje Site seeing met motor riskhaw

Voor in totaal 250 (4,60 euro incl tip) hebben we vandaag een motor riskhaw ingehuurd.

We bezoeken de sterrenwacht, lopen langs het City Palace (voor later), rijden naar Jal Mahal, de Gaitore Maharaja Cenetops. Na een cola stop rijden we naar het Amber fort.

Dit duurt een uurtje want het fort is ontzagwekkend groot.  Er waren zelfs aparte vrouwen apartementen gebouwd. Je kunt voor veel geld op een Olifant naar boven gereden worden. Belachelijk, want je loopt in een kwartiertje naar boven.

Na het fort gaan we naar de MacDonalds een cappo'tje halen. Daar nemen we afscheid van Billu, onze 24 jarige gids die ons vandaag voor weinig van alles heeft laten zien. (Uiteraard zat daar een bezoekje bij een shop bij. Alleen om hem een plezier te doen zijn we even naar binnen geweest en hebben een t-shirt gekocht, zo kan hij weer benzine tanken) Al met al een hele leuke dag, zo met prive chauffeur.... Uiteindelijk is het 16.00 uur als we in ons appartementje op het balkon lekker wat te drinken nemen.

We hebben hier uitzicht op het zwembad. Het is echter leeg omdat het hier "winter" is. Hoezo winter. Overdag is het nog altijd 35 graden.  En die gasten hebben het nu al een beetje koud hier!

De grote wisseltruck

In India kun je niet overal bier en sterke drank kopen. Hier zijn speciale winkels met vergunning voor. Het gebeurde in Jaipur dat we wat rum en een breezertje gaan halen. Ik (rob) gaf de man een briefje van 500.  De man herhaalde daarop het totaal bedrag 150 roepies, alsof die wilde zeggen... je geeft te weinig.. En in zijn linkerhand had hij een briefje van 10 rupees..  Heeee, hier klopt iets niet... Jacky merkte het ook. Ik zeg tegen de man dat ik hem net 500 roepies gaf.. Zwijgend geeft hij het wisselgeld terug. Toen begon het ons eigenlijk te dagen..  Deze verwarring heeft vorige keer ook plaats gevonden met jacky.. Toen had hij ineens een briefje van 100 in zijn handen, terwijl jacky dacht dat zij 500 gaf. We hebben er over nagedacht en zijn tot de volgende conclusie gekomen:

Die mannetjes nemen met hun rechterhand het geld aan..laten het vallen en op het zelfde moment komt hun linkerhand naar boven en herhalen ze het totaal zodat je in verwarring wordt gebracht en nog een keer geld bijlegd....  slim hoor..  Volgens mij zijn we er vorige keer ingetuind.. Deze keer niet dus....

9-12-2003 Treinen in India van Jaipur tot Sawai Modhopur.

De eerste keer toen we een trein wilde nemen was van Agra naar Jaipur. De rij van het reserveringenloket was vrij kort en na 10 minuten werden we geholpen. We waren goed voorbereid en wisten precies welke trein we wel en niet konden nemen. De man achter de balie stelde ons teleur dat de trein op dit traject al vol zat voor 6 dagen! En wij dachten nog wel op tijd te zijn met 2 dagen voor vertrek naar Jaipur. Uiteindelijk zijn we met de bus gegaan, wat hier in India vrij simpel te regelen valt.

Vandaag gaan we van Jaipur naar Sawai Modhopur om een National park te bezoeken. 2 dagen geleden vonden we een ticket, en we hadden deze keer besloten om luxe te reizen, Treinklasse 2A. Het perron hebben we al snel gevonden en er staat duidelijk aangegeven welke wagon waar is. Bij de plek aangekomen zien we buiten een opgeplakte lijst met onze boere Hollandse namen erop. YES, we mogen mee! Er zijn hier 6 bedden en genoeg ruimte om te slapen, we hoeven maar 2 uur overdag te reizen. Als de super lange trein stipt op tijd het station verlaat komen de verkopers in actie. Om de 5 minuten brult er een man "TJAI, COFFIE" (en snoepgoed) 'ons' wagon in. Lokale mensen beginnen na een uur aan hun meegebrachte maaltijd van Nan (soort pannenkoek) en een dipsaus vol groenten. Dan is een belegd broodje zoals in Nederland toch iets makkelijker... Na 2 uur treinen komen we op onze eindbestemming en gaan we op zoek naar een leuk maar betaalbaar hotel. In het hotel aangekomen boeken we gelijk een wildlifesafari voor de volgende dag om 6 uur 's ochtends (Pfff). Nu nog hopen dat de tijgers geen verstoppertje willen spelen...

10.12.2003 - Wildlife spotten in Ranthambore N.P.

Sawai Madhopur. Om 5 uur gaat de wekker en we krijgen na een half uur ontbijt op bed, wat een luxe... De bus is op tijd en na nog een aantal mensen te hebben opgehaald naderen we het Nationaal Park. Voor de ingang stopt de truck even en gelijk stormen 15 man op ons af met hun wollen mutsen, flessen water, t-shirts met tijger afbeelding erop en chips voor de verkoop. Eenmaal in het park schrikt een hert op en rend voor ons de weg op om ons uiteindelijk nieuwsgierig na te kijken. Herten leven altijd in groepen en al snel komen we de rest van de familie tegen. We moeten nu stil zijn en de truck komt tot stilstand en zet zijn motor af. Boven de groep herten leven de aapjes in de bomen. De apen zitten elkaar schoon te maken van vlooien. Soms kijkt er eens 1 op, maar ze zijn niet bang voor ons. Gelukkig blijft iedereen stil zodat de apen de rest van de dieren niet hoeven te alarmeren.

Verderop zijn we in een veiliger gebied en mogen we even onze benen strekken. De truck heeft zo'n 20 zitplaatsen en een open dak. Doordat de bus hoog op zijn 'poten' staat zitten er zelfs geen ramen in terwijl we toch veilig zitten. Als de meeste mensen zijn uitgestapt komen nieuwsgierige vogels snel een kijkje nemen. Als we weer verder rijden zien we nog een uil en heel wat stukken wild vlees voor de tijger, maar de tijger zelf houdt zich verscholen. De herten en apen hebben niet zoveel moeite met ons bezoek zodat we ze regelmatig spotten. Na 3 uur is de safari afgelopen en worden we naar het station gebracht. Ook al hebben we geen tijger gezien, toch zijn we tevreden met de leuke tocht.

Treinticket naar Jaipur

Bij het station aangekomen gaan we vol goede moed een treinticket voor de terug reis regelen. (Sawai Madhopur - Jaipur) en proberen we voor de dag erna een ticket Jaipur - Jaisalmer vast te leggen. Voor de eerste enkele ticket komen we op de wacht lijst op nummer 1 en het 2de traject was naar onze mening de wachtlijst te lang en besluiten we een bus ticket in Jaipur voor te kopen.

's Middags huren we een Jeep en chauffeur (erg he, gelukkig maar 300 rupie's = ong. 6 euro) en laten we ons naar het fort brengen in het National park. Een brommerrikshaw kan er niet komen zonder 4x4, dus na een uur van het fort te hebben genoten stappen we in onze prive Jeep op weg naar het hotel. Hier genieten we nog even na in de tuin aan het zwembad. Wat hebben we toch een rotleven... hihi

varkens op het spoor

11.12.2003 - Jaipur voor de 2de keer.

We vertrekken naar de trein om naar Jaipur te kunnen gaan. Gister hebben we op internet gezien dat we niet meer in de wachtrij staan maar dat ze ons een plekje hebben toegewezen. www.indianrail.gov.in. Voor algemene info www.indianrailways.gov.in(zie ook treintips) De zitplaatsen zijn ook al bekend. Als we bij het loket staan om nog eens navraag te doen wijst hij ons het perron waar we nog een uur op het vertrek van 'onze' trein mogen wachten. We zijn graag te vroeg, en we kijken lekker rond naar de mensen met hun verschillende culturen. Als de eerste trein stopt kijken we onze ogen uit. Vooraan de lange trein zien we veel mensen duwen om als eerste de trein uit te kunnen. Achteraan het treinen-stel zijn de slaaptreinen en gaat het er wat rustiger aan toe.

Mensen in de trein staren naar ons

Wij zitten op een bankje met onze benen op de rugzakken, is dat nu zo raar? Maar eigenlijk staren ze altijd al zo erg... De trein staat stil voor zeker een kwartier. Er worden zware zakken uitgeladen die met man en macht uit de trein worden gesleept en op een kar worden gegooit. Sommige mannen gebruiken daarvoor een gevaarlijk scherpe haak in hun handen (kaptein haak idee...) Op het perron staan zakken en grote dozen. Ineens horen we een zacht gepiep uit dunne doosjes uitkomen. We staan er alletwee naar te staren tot er ineens een kuikentje ontsnapt en luid laat horen dat ze nog leeft. Rob pakt het dierje op en ziet geen eigenaar van het diertje. De dozen zien er eigenlijk allemaal niet zo betrouwbaar uit en na een paar minuten springt en klein geel kuikentje van een hoge kar op fietswielen naar de grond. Opeens staan we samen met een geel tjielpje in onze handen het diertje wat aandacht te geven. We doen de beesjes terug in de dozen en al snel tillen de eigennaren de dozen op doormiddel van touwen waarmee ze haast de kuikens pletten in het kleine 'hok'. De rein wordt gevuld met nieuwe goederen en alle laadbakken zitten al snel vol. De trein sluit zijn deuren en een hollende man met een zware zak beseft dat hij te laat is. Zijn spullen mogen niet meer mee en hij rijd de kar weer terug naar van het perron af. Al vrij snel komt onze trein en de tocht kan beginnen. Onze plaatsen zijn snel gevonden en we reizen nu een klasse lager, 3A. In Jaipur aangekomen zoeken we ons hotel op en gaan we op zoek naar een buskaartje voor het traject Jaipur - Jaisalmer voor de volgende avond. Al snel hebben we deze gevonden, bussen kan je sneller regelen dan te gaan treinen...

12.12.2003 - Bezoek Tijgerfort (nahargarhfort)

Hoog boven op een berg ligt dit voormalig paleis van de Maharadja. Je hebt hier waanzinnige uitzichten.

Het is hier rustig, en dat is een van de weinige keren in India als we niet op onze hotel kamer zitten. Af en toe zien we eekhoorntjes en duiven hier en daar snuffelen. Een boom voor de ingang verstopt het zicht op de trap naar dit vredige plekje aan de rand van het fort.

We eten wat nootjes en kijken langs de reusachtige muren die het fort beschermd. Het uitzicht over de stad is waanzinnig. Zo nu en dan kijken nieuwsgierige IndiŽrs  door de bomen naar ons westerlingen.

Vanmorgen lekker uitgeslapen en na een heerlijke warme douche en ontbijt uitgecheckt bij het hotel. Onze spullen achterlatend in een locker, laten we ons aan de voet van het Tijgerfort afzetten. Na een wandeling van een half uur vrij stijl omhoog komen we aan op een inmens groot plateau. Bij de entree van het bijbehorende paleis staan een aantal IndiŽrs lokale snacks te verkopen.  De lokale parkeerplaats komt steeds voller te staan met dure auto's van rijke IndiŽrs.  In het fort zijn mooie beschilderde kamers met sierlijke opdrukken. De kamers zijn klein, donker en soms ook raar van vorm. Eigenlijk lijken de meeste kamers wel op elkaar.

Een groepje Indische jongeren staren meer naar ons dan waarvoor ze gekomen zijn. Na het bezoek aan het oude fort uit 1734, zoeken we een rustig plekje uit om wat te relaxen. Als we teruglopen naar beneden lijkt het pad wel een dierentuin. Rennende apen, eekhoorntjes, koeien die aan het graven zijn in het afval, varkens met 7 jonkies langs het pad.

We hebben alle tijd en genieten daarvan. Om half 10 vanavond vertrekt de nachtbus naar Jaisalmer. Hopenlijk zet de chauffeur de radio niet knetterhard aan, want we willen wel wat uurtjes slapen.

Vanavond nemen we de nachtbus naar een nieuw avontuur.....

Een Camel-safari in Jaisalmer

Achtergrond informatie :

• Jaipur wordt ook wel de 'pink city' genoemd (old city) door de rode muren van het oude centrum.

• Door de vele bazars valt er veel te shoppen. Met het bedelen van de kinderen is het net zo erg als in Agra.

• Hier naar de bios gaan voor een Hindi gesproken film vonden wij een hele belevenis. Indiers zijn gek op love-stories.

• We hebben hier een engelssprekende rikshawrijder gevraagd om ons voor 200 rupie (4euro dit is incl. fooi) een dag de stad te laten zien. Dit was super leuk om zo eens te doen dan alles zelf uit te moeten zoeken.

• Het is hier even zoeken naar een ATM die voor jou bankpasje werkt. Maar ze zijn er wel.

• Let goed op je geld wat je uitgeeft (goocheltruc ) , de mensen kunnen goochelen met geld!

• De rikshawrijders rekenen graag per persoon af, wees duidelijk met bedragen.

• Kamelen en olifanten zijn hier overal hard aan het werk. We hebben geen taxi's gezien, wel rikshaws (fietsen en brommers)

• Er is een tijgerfort te zien op een heuvel net aan de buitenrand van de stad, de moeite waard. Verder zijn er nog vele bezienswaardigheden de moeite waard.

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...