14.02.2004 - Daytour Kanchanaburi

Up
06.10.2004 - Het aftellen naar huis
03.10.2004 - Koh Tao - 2de keer
25.09.2004 - Bangkok - 3rde keer
14.05.2004 - Duiken op Koh Tao
02.03.2004 - Chiang Rai en omgeving
27.02.2004 - Pai en Mae Hong Song
26.02.2004 - Break in Chiang Mai
22.02.2004 - Chiang Mai hilltour
21.02.2004 - Chiang Mai
18.02.2004 - Ayuthaya
14.02.2004 - Daytour Kanchanaburi
06.02.2004 - Een weekje Bangkok



Wij geven je eens een voorbeeld hoe zo'n excursie van 1 dag wordt gepresenteerd:
One Day - Kanchanaburi Tour
  • 06.30 - 07.00 - Pickup from Bangkok various hotels (met minibus)
  • 09.30 - Arrive in Kanchanaburi, visit to Cememetry of Allied Prisoners of WO II, then proceed to river bank of the River Kwai for Bamboo Rafting down stream to the bridge (free time to look at surroudings)
  • 11.00 - Leave for train station to travel to Nam Tok station along the Death Railway including the very dangerous curving wooden bridge built around the criffside by the allied prisoners of WOII.
  • 13.00 - Arrive at Nam Tok Station, minibus take you to  "Kitty Raft" Riverside Restaurant and have lunch. (incl.)
  • 14.00 - Go to the elephant camp and mount up for THE Elephant Ride to the Forest, continue for take a shower and relaxing at Saiyok Noi Waterfall.
  • 15.00 - Departure from waterfall and transfer to Bangkok 
  • 18.00 - Arrive at Bangkok


      

14.02.2004 - dagje Kanchanaburi 

We moeten voor ons doen weer een ongelofelijk vroeg op want we worden opgehaald om 06.30 uur.  Nog een geluk dat we wakker worden, want de wekker gaat niet af. Die stond nog op India tijd. Als we dan eenmaal buiten, zonder koffie /ontbijt, op de minibus staan te wachten, moeten we om de 30 seconden de taxi-chauffeurs duidelijk maken dat we ze niet nodig hebben.   Na de pickup volgt nog een rondje door Khoa San om andere gasten op te halen. Het blijkt dat we deze keer een familie fransen in de auto hebben, 1 stel Nederlanders en 1 Canadees. 

 

Kanchanaburi is vooral bekend om zijn brug over de rivier de Kwai en het feit dat er duizenden mensen zijn omgekomen als gevolg van de dwangarbeid tijdens de bouw van de beruchte Birma-Thailand spoorlijn in 1941 toen het land door de Japanners werd bezet.. 

In de bus kunnen we nog even lekker bijslapen. De rit duurt pakweg 2,5 uur naar Kanchanaburi. Goede wegen en een scheurende chauffeur. Onderweg valt het me op dat de omgeving hier op Californie (USA) gaat lijken.  Overal moderne en luxe pickup trucks, dubbeldeks bussen, en langs deze highway vind je moderne pompstations en grote warenhuizen met amerikaanse achtige voetbalvelden als parkeerplaatsen. De thaise economie draait blijkbaar goed. 

 



      

 

War Museum en cemetry

Volgens planning bezoeken we het War Cemetry. Hier liggen veel, heel veel krijgsgevangenen van de 2de Wereldoorlog (6.982 mensen). Deze mensen hebben hier onder barre omstandigheden aan de Birma - Thailand spoorlijn moeten werken. De mensen werkten  24 uur in ploegendienst.  We vinden veel Nederlandse gedenktekens.  Jongens van vaak 18 jaar zijn hier gestorven.  Tijdens de WOII zijn er in Thailand zijn er 61.700 mensen omgekomen.

28000 Nederlanders
30000 Britten
13000 Australiers
700 Amerikanen 



 

Later bij een bezoek aan het museum ben je in de veronderstelling meer informatie te vinden over deze gruwelijke periode (1943).  De laatste keer dat ik (rob) hier was (1994) dacht ik het nog te begrijpen. Nu zijn de terreinen een doolhof. Ik heb het idee dat er 2 musea zijn samengevoegd. Het stukje Jeath museum is ergens weggemoffeld in de de parterre van 2 nieuwe gebouwen.  Die nieuwe gebouwen geven de geschiedenis weer tussen het vroegere Siam en Birma.  Eeuwen geleden hebben die landen ook flinke veldslagen geleverd tussen elkaar.  Het geheel is flink verwarrend.  Op een van die verdiepingen is er nog een 3rde museum (voornamelijk muntstukken), maar dat is alleen op zondag open. Jeath staat voor Japan, Engeland, America, Australia, Thailand en Holland. 

Om de hoek van de straat ligt de publieks trekker van Kanchanaburi. The Bridge over the River Kwai. Zoals te verwachten lopen er busladingen met touristen op en rond de brug. Dat lijdt soms tot gevaarlijke situaties. 

Helaas is het echter niet meer de originele brug. De eerste spoorbrug was van hout. En ik heb me laten vertellen dat de originele ook een stukje verderop heeft gelegen.  Hij werd gebouwd door geallieerde krijgsgevangenen en Aziatische dwangarbeiders. In 1943 werd de houten burg voltooid. Drie maanden later werd hij echter vervangen door een stalen brug. Vanaf 1944 werd de brug herhaaldelijk gebombardeerd door de Amerikaanse luchtmacht. Na de oorlog is de stalen brug weer opgebouwd. 

Moet je voorstellen: Iedereen wil die brug op.  Alleen het gedeelte tussen de sporen is voorzien van planken. Daarbuiten kun je alleen op de bielzen staan. Stap je verkeerd, dan val je tussen de planken de rivier in. Het is een koddig gezicht om al die touristen, waarvan sommigen in mantelpakjes en hoge hakken te zien stunten met de spoorrails. En allemaal moeten ze op de foto....

Wist je dat het zwarte ijzeren bruggedeelte uit Java komt. Het stuk waar nu zoveel touriten komen is nog steeds ingebruik



      

Death Railway

Het is vandaag een excursiedag, dus gaan we ook met vele anderen een stukje treinrijden. Zoals je rechts op de foto al ziet is dit een flink commercieel stukje geworden. Uiteraard wil iedereen links zitten. Op het stuk waar je de rivier passeerd gaat de trein even langzamer rijden om iedereen foto's en film te laten maken. Aan de overkant liggen de floating hotels. Als je een 2 daagse tour maakt kun je hier overnachten.  De rest van de treinreis voert ons door een woestijn-berg landschap. De rit duurt een uur.  

Het busje brengt ons daarna naar het "Kitty river restaurant" voor een lunch van rijst met groenten en ei aan de waterkant. 

 

 

De Dodenspoorlijn 

(met dank aan www.traveljunkies.nl) voor de korte uiteenzetting

De dodenspoorlijn heeft een totale lengte van 415 kilometer en loopt van Thailand (toen Siam) naar Birma en werd in 1942 en 1943 gebouwd. De Japanners besloten tot de aanleg van de spoorverbinding om het door hen ver-overde gebied van westelijk Azië te bevoorraden.

Dit had hun voorkeur boven de lange tocht over zee. Het traject - vanaf Nong Pladuk in Thailand via de vallei van de Khwae Noi-rivier naar Thanbyuzayat in Birma - kon niet slechter zijn gekozen; er moest een weg worden gebaand door oerwouden waar malaria voorkwam, bergachtig terrein, harde rotsformaties en ondoordringbare wouden.De Japanners dachten er, gezien het beperkte aantal arbeids-krachten, vijf jaar over te doen. Dit bleek echter onaanvaardbaar en er werd besloten 60.000 geallieerde krijgs-gevangenen in te zetten. Later werden er nog eens 200.000 Aziatische arbeiders tewerkgesteld. Met de aanleg werd in juni 1942 aan weerskanten van het traject begonnen. Toen de spoorlijn slechts 16 maanden later werd voltooid, werd het aantal slachtoffers dat tijdens de aanleg om het leven kwam geschat op 16.000 krijgsgevangenen en 100.000 Aziaten. Momenteel worden er echter nog steeds massagraven in de jungle gevonden De meeste slachtoffers vielen als gevolg van de slechte omstandigheden en de martelingen. Dysenterie, cholera en malaria waren vaak dodelijk voor de toch al verzwakte mannen die gedwongen werden twaalf tot achttien uur per dag te werken. In 1945 ontmantelden de Britten 4 kilometer spoorlijn aan de grens en gaven de resterende 300 kilometer twee jaar later aan Thailand. De Thaise overheid ontmantelde het spoor vanaf Nam Tok in westelijke richting en verbeterde het overgebleven traject. De lijn werd in 1958 heropend.



      

Bamboorafting 

We hebben het druk vandaag.  Na de lunch gaan we een half uurtje op een bambooraft zitten. Het stelt eigenlijk niets voor. Je drijft 25 minuten stroomafwaarts, waarna je met een highspeed longtailboot weer terug wordt gebracht. Dat ritje met die boot is nog spectaculairder...  

Oh ja, tussendoor nog even 20 minuten naar de watervallen.  Beetje indiase toestanden hier. Er spelen 100 kinderen in het weinige water wat van de heuvel af stroomt. En rond om deze "attractie" de gebruikelijke stalletjes die je van alles proberen te verkopen. Onze gids doet vrolijk mee om ons van alles te laten proeven.



      

Elephant ride

Jacky wilde altijd al op zo'n groot beest zitten... Dus gaan we een ritje op een olifant maken. We mogen plaats nemen in een rieten bankje wat op de olifant is bevestigd. Zo hobbelen we 35 minuten door de Jungle.  Langer hoeft even niet, anders heb je direkt 4 dagen last van je rug.. De Olie waar wij op zitten is een beetje eigenwijs en eet tijdens het ritje lekker groen van de bomen. De jongen bij de kop heeft soms een beetje moeite om Olie door te laten lopen... Maar ze kan wel heel goed poseren voor de foto! hihi.

Uiteraard mag je die beesten ook voeren. Dan koop je voor 20 bath  8 banaantjes.  Dit is best een grappig gezicht. Als die slurf van dat beest je probeert vast te pakken... De ruwe huid van de olifant lijkt wel nep zo dik dat het is. En de haren die erop groeien zijn zowat sateprikkers, stug en grof.

 

 

Veel foto's deze keer. Maar goed.. Het was dan ook een drukke dag.

 

Het eten in stalletjes in Bangkok :

Hebben we dit al eens verteld ? Nee, het eten in Bangkok is fantastisch.  In de drukkere wijken in de stad vind je overal kleine eetstalletjes. Meestal bestaat zo'n stalletje uit een omgebouwde babywagen met kooksetje en glazen vitrine voor de uitstalling van de groentes. Voor 30 bath (60 cent) maken ze al een flinke kom noodle-soup.  Naast zo'n kar staat ook altijd een grill karretje. Of neem een varkenssteak met een stukje brood en wat slafris voor 35 bath. 

Varkensspiezen, gehaktballetjes, kippenpootjes, vischasliks..... je kunt er vanalles krijgen. Onze favoriet zijn de varkenssatés.  We hebben op de hoek van onze straat de absolute bodemprijs van 3 bath per stokje ontdekt (6 cent voor 1 stokje).  Als je naar de touristenstraat Khao San Road gaat betaal je ineens 10 bath.  Denk nu niet dat we zijn veranderd in krenterige backpackers, maar het valt ineens zo op.

Je hebt hier ook geen last van winkelsluitings tijden. Alles gaat gewoon door als er vraag is. 

 

 


De site van Rob en jacky - gek op reizen.. 
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site : 





Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen, 

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen


Outdoor kleding sinds  1976...