
|
|
|
02.05.2004 Goodmorning Saigon
Uitslapen lukt niet, we worden net voor 6 uur smorgens wakker. Niet van
de herrie want het is zeer stil in ons kamertje op 4 hoog, meer omdat we
genoeg hebben geslapen. Wat doe je op zo'n eerste dag in een
miljoenen stad ? Weinig.... de gids uitpluizen, lekkere
broodjes halen en smiddags eens rondkijken in de buurt. We zitten midden
in de backpakkers wijk. Als je hier je zelf op straat durft te vertonen
vliegen de cyclodrivers, boekenverkopers en motobike jongens je om je
oren. Elke 1,5 meter wil iemand wat van je. He, wat grappig op de hoek van
de straat zien we al veel muziek en dvd shoppies. Dat gaat weer
fout..
|

S'avonds lopen we wat rond in de drukke straten van
Saigon. Het LamSonplein tussen het Rex Hotel en de schouwburg schijnt de beste plaats
te zijn om op zondagavond de brommerparade te bekijken. In
dikke rijen rijden honderden trotse bezitters van een Honda hun rondjes
door downtown Saigon. Het is één grote show, een soort gemotoriseerd
flaneren. Jongens in trendy kleding en
meisjes met opvallend korte rokjes rijden hier rond. De overige brommerbezitters
kijken vanaf de stoep naar de menigte. uiteraard zitten ze hier op de
brommer (te fozen). Op het plein zelf laten lokale
schoonheden zich door fotografen of hun vriendjes vereeuwigen.
|
|
|
|
|
|
03.5.2004 - Chu Chi Tunnels
Het plan is om vandaag de Cu Chi tunnels en een tempel in Cau Dai
te bezoeken. En dat alles in 1 dagtocht. S'morgens bij het touristen
bureautje blijkt dat niet door te gaan omdat wij de enigen zijn voor deze
dag. Er wordt ons een halve dag naar de tunnels aangeboden. S'middags
blijkt hier ook een gratis lunch bij te zitten. Hebben wij weer
mazzel.
|
Cu Chi (30 km ten westen van Ho Chi Minh Stad)
Cu Chi is de verzamelnaam voor het
geweldig uitgebreide, 300 km lange tunnelsysteem dat zich
ondergronds tot aan de Cambodjaanse grens uitstrekt. Het complex dat
in samenwerking met de plaatselijke bevolking door de Viet Cong is
gegraven bestaat uit verschillende lagen. De eerste tunnels dateren
uit de Franse tijd, maar het systeem werd uitgebreid in de
Amerikaanse oorlog. Er waren tunnels ten behoeve van
troepentransport en bevoorrading, waarin men zich alleen kruipend
kon voortbewegen. Sommige liepen dood en waren bedoeld als valstrik
voor eventuele indringers. Het complex bevatte militaire
oefenruimten, opslagplaatsen en verpleegruimten. In andere tunnels
waar gewoond, geleefd en gewerkt werd waren scholen, vergaderzalen,
winkels en andere plaatsen met een sociale functie ingericht.
Tijdens het bezoek krijg je een zeer goed beeld hoeveel de Vietnamezen voor hun
vrijheid over hebben gehad.
Meer achtergrond info
over de Tunnels |
Hebben wij weer. Een gids die maar blijft praten. Zo'n Vietnam
veteraan. In zijn verhaal probeert hij de gruwelen van de oorlogen van
Vietnam uit te leggen. Het blijft voor ons echter pittig ingewikkeld.
Eerst de Fransen, dan de Americanen en daarna Noord tegen Zuid... De
tunnels zijn een stuk kleiner dan die van Vinh Moc. We proberen een aantal
stukjes waarbij wij als de grote westerlingen soms op de knieën moeten
kruipen om verder te komen. Je moet hier ook geen tunnelvrees
hebben.
|
|
|
|
04.05.2004 - Citytour Ho Chi Minh
Uitgerekend op bevrijdingsdag in Nederland maken wij een City tour door
Saigon waarmee we beginnen in het museum voor de Oorlogsmisdagen.
Gisteren bij de boeking kregen we als extratje een gratis ontbijt bij
het boekingsbureau. Ook hier begint de dag al vreemd. Weer zijn we
de enigsten die uitgerekend vandaag de city tour hebben geboekt, en er is
dus geen bus beschikbaar. Ook hier lossen ze dat wel even op.
Ze huren een prive taxi voor ons waarmee we langs een aantal
bezienswaardigheden zullen gaan. Zeg maar een auto met privechauffeur en
een vietnamese jonge dame van 23 jaar als gids.
|
|
Een van de
vele zalen in het Reunification Paleis |
We bezoeken het Reunification Palace, the Notre Dame
cathedral, Central Post Office, het War Crime Museum, the Emperor Jade
Pagoda, lunchen op het kantoor en gaan daarna naar een hele grote markt
in Chinatown. Niet vergeten de Thien Hau tempel en city Hall. Noemenswaardig
vinden wij het volgende:
Het Paleis der Hereniging (Reunification
Palace), bevindt zich op de plaats van het vroegere
onderkomen van de gouverneur-generaal, dat in 1963 na een bombardement
vervangen werd door een nieuw gebouw, het Paleis der Onafhankelijkheid,
onderkomen van de president. Op 30 april 1975 trokken de communistische
troepen binnen en bezetten het gebouw dat sindsdien de huidige naam
draagt. De diverse zalen bevatten prachtig
houtsnijwerk, aangebracht in meubilair, muurpanelen en plafonds. De
grote balzaal bevond zich op de vierde etage.
De Notre Dame Kathedraal met zijn ca. 40 m hoge torens waren voor reizigers op weg
naar Saigon een duidelijk teken dat men zijn bestemming naderde. De kerk werd
gebouwd tussen 1877 en 1883 in neo-Romaanse stijl als een kopie van de
Notre Dame in Parijs. De Thien-Haupagode
dateert uit de eerste helft van de 19e eeuw. Ze is gebouwd door de
Kantonese gemeenschap van Cholon. Het goed onderhouden heiligdom is
opgedragen aan Thien Hau, de taoïstische godin van de zee en de
beschermer van vissers en zeevarenden. Toegangspoort en binnenplaatsen
zijn aan de bovenzijde versierd met veelkleurige keramische beelden.
Direct na de toegangspoort staan verbrandingsovens voor het offeren van
papiergeld voor de doden. De kolossale wierookspiralen die aan het dak
hangen, kunnen maximaal één maand onafgebroken branden; op kaartjes
bovenin staat de naam van de schenker. Achter in de tempel staan
nissen met beelden van de godin.
De drukke Ben-Tanhmarkt ligt in het hart
van centraal Saigon. De grotendeels overdekte markt werd in 1914 gebouwd
en stond bekend als de Hallen. De hoofdingang met de vierkante
klokkentoren is een bekend herkenningspunt in de stad. De markt
beslaat een oppervlak van meer dan 1 ha. Te koop zijn meest
uiteenlopende goederen, variërend van groente en fruit, vlees en vis
tot kleding en schoeisel, lingerie, parfum, huishoudelijke artikelen en
elektronica. Stalletjes verkopen er eenvoudig en smakelijk eten.
|
|
|
|

Het
schokkende resultaat van Agent orange
|
|
Museum van Oorlogsmisdaden
Het is niet echt een museum zoals je dat gewend bent. Je krijgt hier de
meest afschuwelijke wreedheden voorgeschoteld, een schokkend beeld van de
gruweldaden die tijdens de Vietnamoorlog zijn gepleegd. Buiten staan
Amerikaanse pantservoertuigen, tanks, houwitsers, helikopters en raketten
opgesteld. Het meest indruk maakten de foto's die in het museum
hangen : de Viet Cong-strijder die uit een helikopter gegooid wordt; de
gevolgen van de bombardementen met B-52 bommenwerpers op steden als Hanoi
en Haiphong; de slachtoffers van aanvallen met fosfor en napalm en het
uitmoorden van het dorp My Lai.
We zien hier ook potten met embryo's die misvormd zijn door toepassing van
Agent orange, het uiterst giftige ontbladeringsmiddel dat de Amerikanen op
grote schaal over het zuiden hebben gesproeid. In een aparte ruimte
is een model nagebouwd van de beruchte tijgerkooien op het eiland Con Son,
waar de Zuid-Vietnamese regering haar politieke tegenstanders opsloot.
|
|
|
|
|
Pagode van de Jade-keizer
De Pagode van de Jade-Keizer werd aan het eind van de 19e eeuw gesticht
ter ere van de taoïstische heilige Ngoc Hoang. Het is een van de
kleurrijkste heiligdommen van de stad: niet alleen is de pagode een
prachtig voorbeeld van Chinees-Vietnamese tempelarchitectuur, maar ook is
het er zeer sfeervol, met gelovigen die hun wierookstokjes komen branden
als hulde aan de Jade-Keizer.
De pagode staat bij taoïsten, boeddhisten
en confucianisten in hoog aanzien.
Het meest opmerkelijke in het heiligdom zijn de enorme beelden van
heiligen. De twee woest uitziende figuren halverwege de tempel zijn
generaals die een tijger en een draak hebben overwonnen. Het beeld van de
Jade-Keizer zelf staat tegen de achterwand. Rechts ervan zit op een
lotusbloem de veelarmige moedergodin van de boeddha's. Je ziet haar niet
op deze foto.
Het geheel, inclusief de wierrook doet ons erg mysterieus aan en het
voelt hier alsof de geesten van 100 jaar geleden rond dwalen. We wanen ons
even terug in Tibet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 en 7 mei - Mekong Delta tour
Heel erg populair is het hier om een Mekong delta tour te boeken. Eerst
een stuk met de bus naar het rivieren gebied. Hier en daar een stukje
varen, markten bezoeken, wat tempels en dan in de buurt overnachten, want
de volgende dag stap je weer in de kleine bootjes om de "floating
markets"te bezoeken.
|
De eerste dag begint met een busrit van pakweg 2 uur. We hebben een
jonge Vietnamese gids van 27 jaar, genaamd Khoa. Hij is een beetje een
playboy. Al snel gaan de gesprekken in de bus over bars, cocktails,
vrouwen en hashies. Deze dag zijn we met 20 personen. De helft gaat aan
het einde van de dag weer terug omdat ze een ééndaagse tour hebben
geboekt. We zitten tussen heel veel jongeren. Ik denk zelfs van de
touristen dat ik (rob) de oudste ben. Gelukkig valt dit niet zo op.
We stappen eerst in een grote touristenboot die ons naar een eiland
brengt waar we rond gaan kijken. De gids laat ons diverse werkplaatsen
zien, eentje waar ze alles met kokonoten doen. Een stop bij locals waar we
tropische vruchten kunnen proeven en waar het personeel een vergeefse
poging doet om hun lokale muziek ten gehore te brengen. Het zingen door de
meisjes gebeurt echter zo apatisch dat het lijkt alsof er een begrafenis
plaats vind. Dan begint de "band" te spelen.. Een verzameling
oude mannen die eruit zien alsof ze net zijn opgestaan en alsof hun roes
nog niet is uitgewerkt. Een paar duracell batterijen kunnen ze hier
wel gebruiken. Snel stappen we over in kleinere bootjes. Het lijkt
hier aardig op een kruising tussen de klongs in Bangkok en de Backwaters
in India.
Overnachting in Can Tho. Ook hier lijkt het alsof ze nog nooit
buitenlanders hebben gezien. Op de boulevard aan het water loopt vrijwel
de gehele bevolking van het stadje rond. En als we langskomen kijken ze
ons verbaasd aan.
|
|
|
|
dag 2 - floating markets
Dit was de reden voor een 2 daagse tour. De markets. We staan om half
6! op. Na een gelukkig koele nacht. Na een tip van een van de
medereizigers is het me gelukt de airco te "hotwiren" of te wel
illegaal aan te zetten. Vrijwel iedereen van de groep klaagt over de
hitte en hoe ze ze hele nacht badend in het zweet hebben gelegen..
We doen vandaag 2 drijvende markten. De eerste, ook de grootste
lijkt wel op een groothandel.
|
|
|
Boten varen af en aan met groenten fruit, en dagelijkse spullen, zelfs
benzineboten met petrol. Uiteraard kunnen we onderweg genieten van
het dagelijkse leven van de Vietnamezen. Ze zijn hier ook heel
vriendelijk. Heel vaak wordt er naar ons gezwaaid, en dat terwijl er toch
redelijk veel touristen bootjes heen en weer varen.
|
|
|
|
|
|
Drijvend overleven
Dit plaatje wilden we echt even laten zien. Op het heetst van de dag
laat onze gids de boot naar een van de drijvende winkeltjes varen. Hier
gaan we genieten van verse mango's, bananen, ananas, en zoetwater
meloenen. Het kan niet op. Bijna ziek van een overdosis vitaminen varen we
verder. Dit zijn nog kleine bootjes... Er zijn ook grotere bootjes die
afgeladen zijn met vanalles. Ze dienen ook als hun huis. Het gaat
blijkbaar beter met de mensen hier. Vrijwel alle bootjes zijn uitgerust
met een motor.
|
Op de terugweg "doen" we nog een tempel en een wierrook
fabriekje. Eigelijk is het hier veel te warm voor. Loom slenteren we terug
naar de minibus. En dan eenmaal weer op weg gebeurt er weer iets
vreemds.
Kinderachtige Chauffeur
We zitten lekker te kletsen met elkaar tot een van de groep een
opmerking maakt aan het adres van de chauffeur. Hij vind
dat de chauffeur te hard en roekeloos rijd en vraagt hem of het wat minder
kan, want hij wil graag heelhuids in Saigon weer aankomen. Goh, denk
ik. Normaal ben ik het die zijn mond open doet. Deze keer iemand anders.
Wij zijn het gloeiend met hem eens. Onze gids vertaalt het en krijgt
prompt ruzie met de chauffeur. Er volgt een flinke discussie waarop de
chauffeur beledigt verder rijd met een snelheid van 30 kilometer per uur.
Eigenlijk maakt dat het er niet beter op. Nu worden we constant door
Bussen en trucks ingehaald en afgesneden. We nemen ons voor om een klacht
te deponeren bij de bureau. Uiteindelijk staan alleen jacky en ik bij de
balie te klagen. Nu nemen ze ons verhaal wel serieus maar moet je maar
afvragen of ze er wat mee doen. Onze gids is in ieder geval dolblij
dat we het voor hem opnemen. Die is tenslotte flink afgebekt door
die idioot.
Morgen gaan we Vietnam verlaten en reizen we met de bus naar Phnom
Phen, Cambodja. Uiteraard kun je dat verslag hier
vinden.
|
Achtergrond informatie :
-
2 dagen Mekong Delta Tour - usd. 12 pp (incl
overnachting en 1 lunch)
-
1 dag Ho Chi Minh city tour - usd 6/pp incl
lunch
-
1/2 Chu Chi tunnels : usd 4 /pp incl lunch
-
opentour ticket naar : Phnom Phen : usd 4,5 pp
|
|
|