05.09.2004 - Queensland - deel 2

Tip: great barrier reef
Tip: Kosciusko
Tip: great ocean road
Tip: auto kopen & ticket info

van 05.09.2004 tm 10.09.2004 - Whalewhatching, Fraser Island, dolfijnen en pelikanen in Tin Can Bay, camping on the Rainbow Beach, the Australian Zoo van Steve Irwin en als laatste Seaworld

Whale-watching

05.09.2004 - 365 dagen op reis /Whale Watching

We zijn nu precies een jaar onderweg, en we maken er een leuke dag van, net als alle 365 dagen zijn geweest... hihi. 's Morgens vragen we ons nog af wat voor plannen we gaan maken voor morgen, en ineens besluiten we een middag te gaan varen om Walvissen te kunnen spotten. We gaan mee met de organisatie Whalesong Cruises en om 1 uur worden we al bij de boot verwacht. Het is op loopafstand van ons caravanpark, dus dat is heerlijk. 5 boten vertrekken om dezelfde tijd, dus het is een drukke bedoeling met mensen rond de opstapplaatsen. Er komt wat bewolking op, maar gelukkig blijft het zonnetje van de partij.

Na het uitvaren moeten we nog zo'n 3 kwartier op de grote oceaan varen voor we eigenlijk een whale kunnen zien. Vrijwel gelijk krijgen we een lichte lunch buffet voorgeschoteld, wat zeer goed verzorgt is. Als de boot vaart verminderd staat iedereen klaar om een walvis te zien, er wordt al flink naar het water gewezen, en de eerste tekenen zijn al snel gezien. We varen nog een stukje verder voor een beter zicht, en daar zijn 5 whales die in het water aan het spelen zijn. Ze zwemmen best hard, maar later zich vaak zat met een vin, staart op kop even van alle kanten bekijken. Als 3 walvissen onder onze boot doorzwemmen staan we met de hele groep te zoeken waar de beesten weer boven komen. Rond ons zijn nog 5 andere boten, waaronder 1 klein vissersbootje. De mensen op deze boot weten niet waar ze kijken moeten als de dieren om ze heen zwemmen! Uiteindelijk volgen we 6 walvissen. Om ons heen klikken de mensen (inc. wij) heel wat weg en regelmatig horen we fotorolletjes terugdraaien doordat deze vol geschoten is. Na een super geslaagde dag keren we terug naar de haven. We nemen nog snel een kijkje bij de pier voor een leuke zonsondergangfoto. Morgen gaan we een dagje naar Frazer Island toe.

06.09.2004 - Dagje Fraser Island

Een dagje erop uit naar Fraser eiland vandaag. De wekker gaat al vroeg en om half 9 vertrekt de ferry vanaf Hervey Bay. De ferry is afgeladen met 4X4 bussen en een vuilniswagen. Boven op het dek zitten we met alle touristen van het zonnetje te genieten. Onderweg zien we nog een aantal dolfijnen zwemmen, altijd een leuke bijkomstigheid. Op het grootste zand eiland van de wereld aangekomen gaan we per 4X4 bus op onderzoek uit. De bus is zeer luxe en we hebben een leuke maar ZEER spraakzame chauffeur, dus we komen over alles wat te weten.

Truckrijden op Fraser Island

Het voertuig lijkt wel door de sneeuw te glijden met af en toe een hobbeltje! De paden waar we op rijden zijn smal, maar goed te berijden. Vele mensen huren in Hervey Bay een jeep en gaan zelf op pad, ze krijgen dan een filmpje te zien van 3 kwartier, en that's it. Je zoekt daar een parkeerplekje aan het strand en je kunt verder genieten van het mooie uitzicht. Er is veel begroeiing op het eiland, en dat op alleen maar zacht zand... Niet al het zand blijkt ook stevig te zijn, we rijden nog langs een stuk drijfzand, waar ook zelfs nog wat begroeing op te zien is! Toch zijn ook hier weer branden geweest om het rainforrest weer mooi te kunnen laten groeien. Door de weersveranderingen die er optraden is de brand een beetje flink uit de hand gelopen en vele stukken zijn kaal. De brand is nu 12 dagen geleden, en toch is er nu alweer groen te zien vanaf de grond, en over een jaar moet er weer heel wat terug zijn gegroeid. Van de westkust rijden we naar het oosten van het eiland waar we een heerlijke gezonde maaltijd krijgen. Koud buffet met kip, salade, fruit, soep. De hele tafel staat vol, en natuurlijk komt er weer veel teveel op onze borden... Maar goed, het is gezond. Nu gaan we verder rijden over het strand. We komen langs een zoetwatercreek, Eli creek, die rechtstreeks de zee in loopt. Hier mogen we even opfrissen. Het ziet er leuk uit met wat houten bruggetjes, en vele mensen liggen te zonnebaden. Mensen met eigen auto's proberen hier hun auto nog een beetje schoon te krijgen, hoewel het meer schuren moet zijn met al dat zand... We bezoeken het maheno schipwrak wat er al ligt vanaf 1935. Het wrak ligt net in zee nu het hoog water is, dus het zeewater springt leuk op door de gaten in de overblijfselen ervan. drijfzand...

Fraser Island

Het grootste zandeiland ter wereld. Het 123 kilometer lange strand is parelwit en het schijnt dat het eiland meer zand herbergt dan de sahara. Op het eiland komen veel dingo's voor die als je niet oplet je tentje inkruipen om etenswaren te jatten. Ook 's nachts hoor je ze als wolven huilen rond de campings. Op het zandeiland zijn enige meren te vinden waarvan het water zo zuiver is dat je het kan drinken. Het is eigenlijk een soort mega duin waaruit het water, na 100 jaar gezuiverd te zijn, weer opborreld. Bij lake Wabby kan je dan ook werkelijk een megaduin zien van stuifzand. Aangezien er geen verharde wegen zijn, het zal je niet verbazen op een zandeiland, is vierwielaandrijving noodzakelijk. Op het strand ligt een boot (de Maheno) weg te roesten, op de achtergrond een zee vol haaien. Het is een toeristentrekpleister, vooral ook omdat je er vlakbij in een riviertje (Eli Creek) kan zwemmen en je dan richting strand kan laten drijven.

We zien vele verschillende boomsoorten en krijgen flinke uitleg erover. Als we naar een onze volgende bestemming rijden komen we 4 tegemoet komende jeeps tegen. De weg is absoluut maar breed genoeg voor 1 auto, en 3 wagens weten wat te doen en rijden hun auto gelijk in een inham die ze tegen komen op de weg bij het axhteruit rijden. De eerste auto zit vol met 5 jonge gasten, en 2 meiden waarvan er 1 achter het stuur zit. De jongens geven allemaal andere aanwijzingen aan de meid en in paniek rijdt ze de car naar achteren de berm in, waarna die halverwege blijft steken waardoor ze vast zitten en er nu zeker niemand meer kan rijden. Hier is duidelijk niemand met ervaring over 4X4rijden... Na wat aanwijzingen van onze chauffeur komt de auto los uit de berm en rijdt de meid de auto goed in de berm. De gezichten van de jongens staat op onweer en die van de meiden staat op paniek. Onze chauffeur geeft de gasten nog een goeie opmerking naar hun hoofd voor hij verder rijdt. 'De meid deed haar best, en bemoei je niet met haar rijstijl, maar laat haar zelf denken!' Met een flinke vertraging komen we aan bij lake Garawongera. Dit is een zoetwater meer waar de Ph-waarde flink laag is. We krijgen de gelegenheid om hier lekker even in te badderen voor een zachte huid, en gelijk onze sieraden op te kunnen poetsen met het zand! En werkelijk, onze ringen glimmen weer als van ouds! We rijden nu terug naar de ferry en kunnen nog net mee naar Hervey bay. Onderweg nog even genieten van een zonsondergang voor we weer aan land komen. Bij de camper aangekomen besluiten we nog een uurtje door te rijden richting het zuiden. We komen een mooie parkeerplaats tegen vlakbij Tin Can Bay waar we morgen willen gaan kijken.

Pelikaan voeren

07.09.2004 - Dolfijnen en Pelikanen in Tin Can Bay

We worden vroeg wakker om gelijk nog 10 kilometer  naar Tin Can Bay te rijden. Het weer is super vandaag, we hebben weer reuze geluk. Dit plaatsje staat  bekend om zijn relaxe sfeer en de dolfijnen voeren die daar sommige dagen vlak langs de kust zwemmen. Uiteraard verwachten we niets, maar nemen toch even een kijkje. De dolfijnen worden er verwacht tussen 8 en 10 uur 's morgens aan de boatramp. Vele boten worden te water gelaten, en toch heerst er een heerlijke rust. We vermaken ons heerlijk door foto's te maken en lekker te relaxen.

De dolfijnen zijn niet geweest, hoewel er wel een groepje mensen aan het wachten is. Wel zijn er een groep grote pelicanen en een aantal shacks (vogelsoort) die geduldig wachten op een lekker visje die hun toegeworpen wordt. Ze smeken omhet lekkerste visje. Hierna gaan we naar Rainbow Beach toe. Het ligt niet ver uit de buurt, dus we zijn er zo. We doen het weer rustig aan en na het halen van een permit zetten we de camper aan het strand op een camping neer. Permit met overnachting is maar 4 dollar per persoon, dus weer een super goedkope plaats voor de nacht. Het is nog een beetje warm om te lopen, dus dat besluiten we later op de dag te gaan doen. De stranden zittten vol met autosporen, en om de 10 minuten lijkt het pondje wel weg te varen van en naar Fraser Eiland. Er zijn een aantal mensen aan het vissen aan het strand. Verder heerst er een machtige rust over het gebied.

08.09.2004 - Rainbow Beach

We zijn weer vroeg wakker. Vannacht hebben we de achterklep open gelaten en voor het slapen gaan konden we heerlijk staren naar de vele sterren die we konden bewonderen. Als we wakker worden zijn we dus gelijk buiten... De zon is weer van de partij, en na een lekker ontbijtje gaan we het echte Rainbow Beach eens verkennen. We hebben nu geslapen op de Peninsula (schiereiland). We parkeren onze auto bij Sandys Blowhole.

Jacky op kliffen van Rainbow Beach

Na een wandelingetje door het bos komen we na 5 minuten aan op een vlonder met een reusachtige verlaten zandgebied ervoor. Het is hier zeer rustig, en we maken een wandeling naar beneden richting het strand. Hier moeten de kliffen zijn van de rainbow beach. Naarmate we dichterbij komen kleurt het zand onder onze voeten van wit naar geel en bruin. Bij elke stap verschuift het zand en komt er een nieuwe onderliggende kleur naar boven. Dit is waanzinnig om te zien. Bij de kliffen kijken we helemaal onze ogen uit. Vele kleuren, maar eigenlijk komen de kleuren pas echt tot zijn recht met een zacht zonnetje. Als we het gesteente aanraken blijken alle kliffen geen steen maar zand te zijn, en het is nogal een hoogte waar we staan, we doen snel een stapje naar achteren. Op het lage strand begint het al vloed te worden en de autosporen worden langzaam uitgewist. 's middags rijden we door over de bruce hyway naar het stadje Gympie. Het is geen naam voor een stad vinden wij, maar wel makkelijk te onthouden... hihi. Hier nemen we een touristen route naar het kleine plaatsje Beerwah waar we ons morgen een hele dag willen gaan vermaken bij de Australia Zoo.

Ooit die krokodillenvanger op t.v. gezien, Steve Irwin?

Die idioot springt regelmatig op een kroko en is ook niet bang voor een pyton slang van 5 meter. Hij heeft naast zijn t.v shows dus een eigen dierentuin met zijn vrouw. Het blijkt heel populair te zijn onder de touristen. Als we 's middags aankomen bij de zoo nemen we een kijkje in het touristenshoppie. Ineens staan we zonder dat we het merken gratis in de dierentuin en komt er een vrouw op ons afgelopen met een reptiel in haar handen. Of we de blue-tong-lisard nog even willen willen aanraken... Erg makkelijk binnen komen dus. Buiten staan er bussen vol met mensen die ook een bezoekje aan Steve willen maken. We lopen toch maar weer naar buiten en willen de zoo morgen op ons gemak gaan bezoeken. Als we boodschappen gaan halen ziet Rob al snel een Chinees afhaal restaurant, en voor vanavond halen we een menuutje voor 4 persoonen zodat we het vanavond en morgen lekker makkelijk hebben met het eten maken. Snel zoeken we een plekje aan de weg uit om het op te kunnen smikkelen. Het vlees is super slecht en het smaakt naar niet zo veel. We dromen weer snel over het lekkere afhaal eten wat we thuis kunnen krijgen... We zoeken een slaapplekje in het dichtbijzijnde National park. Morgen meer over de Zoo...

Steve Irwin met zijn crocs

09.09.2004 - Dagje Steve Irwin - Australian Zoo

We zijn er al om 8 uur smorgens, terwijl het park pas om 9 uur opengaat. Ach, maakt niet uit ook, kunnen we mooi nog even ontbijten op de parkeerplaats..  Precies om 9 uur kunnen we naar binnen. We beginnen maar eens een klein rondje te lopen. Al om 10.00 uur willen we naar een fotosessie met de koala's. Er is hier zoveel te doen. Elk half uur is er wel ergens een show/presentatie.

Wij vroegen aan de kassa of Steve echt zo gek is.. Het antwoord luidde :"What you see is what you get". Voor de Koala foto zijn we de eersten. Jacky mag het beessie even voor de foto vasthouden. Voor slechts 14,95 aud kun je een foto laten maken, en voor 5 ausd meer koop je het copyright en zetten ze de foto op ceedeerom. Echt een koopje dus. Het koalatje is in training. Ze is superzacht en op het moment dat ze in Jacky dr armen wordt geplaatst klampt ze zicht vast met haar scherpe klauwtjes... Fantastisch.

Om kwart voor 11 gaan we naar een gigantisch theater waar vanaf 11 uur diverse shows opgevoerd zullen worden. Eerst roofvogels, dan slangen gevolgd door jonge bengaalse tijgers en om 12 uur het superspektakel.. de Crocodile show...
Steve zegt: Crocs Rule....

Jackys wens,  op de foto met een koala

Helaas zien we Steve Irwin en zijn vrouw zelf niet, maar de geruchten gaan dat zij wel degelijk hier rondlopen. De Australian Zoo bestaat al vanaf 1970, toen de ouders van Steve begonnen met het houden van Australische Zout-en Zoetwater crocodiles, voornamelijk om ze te beschermen tegen de mens... Inmiddels is het park uitgegroeid tot een flinke onderneming met 450 personeelsleden, 2 bussen die je gratis op het station ophalen, een flink wagenpark en meer dan 650 dieren... Het is wat moeilijk om in te schatten hoe groot het park nu is, we denken zo groot als de Rotterdam ZOO, en dan te bedenken dat ze binnenkort 4x groter willen worden. Er komen dan nog de apen, urang utangs, paarden, olifanten enz bij.   Steve is niet alleen met een Zoo bezig en bekend van zijn Australische Natuur documentaires over reptielen en crocs. Zij werken ook nauw samen met natuur behoud organisaties en doen veel conservatie projecten met het wereldnatuurfonds, en animal planet. De Lonely Planet vermeld dat het park een hoog commercieel gehalte heeft. Dat klopt, maar waar zie je dat niet.. Kleding, drinkgerei, pluche beestjes, films, spelletjes kun je overal kopen. Opmerkelijk hier is het feit dat je vrijwel met elk dier op de foto kan, wildlife photo shots noemen ze dat hier.

Animal Encounters

En er is nog een ander niet vertoond item dat heet "Hands on Animal Encounters". Hier kun je met een beperkt aantal dieren een ontmoeting regelen. Bijvoorbeeld een half uurtje kennismaken met de jonge bengaalse tijgers, een stukje lopen, zelf voeren, en fotos maken... dat alles onder begeleiding van een trainer.. kosten 400 aud... per half uur.

Overige Animal encounters: Wombats, Oeroude schildpad, Roofvogels, Tasmanian Devils, Koala Hospital, Dingoes en de Macaus.. We hebben niet naar de overige prive prijzen gevraagd.

Gezien de vele mogelijkheden van sponsoring en de bovenstaande vorm van handel, en fotos komt er een hoop geld binnen. Dat moet ook wel want deze Zoo wordt niet door de overheid financieel gesteund. De kleding en hebbedingetjes zijn duurder dan normaal, maar je hebt het gevoel ze een beetje te steunen.

Al met al kun je zien dat er met het geld veel goede dingen gebeuren. Het hele park ziet er keurig verzorgd uit. Overal lopen medewerkers die vragen kunnen beantwoorden. Het geheel geeft een heel open karakter. Als het even kan loop je tussen de beesten door, mag je ze voeren of aanraken en zijn er van vrijwel elk beest demos/ of shows waar van alles wordt uitgelegd, meestal in combinatie met voeren.

We hebben tijdens onze reis al veel parken bezocht en in onze beleving staat deze op nummer 1. Vanaf 900 uur tot half 5 (sluitingstijd) spenderen we in het park. Een welbestede dag dus.

Hierna rijden we de Bruce Highway weer op. We passeren nog even spitsuur in Brisbane en stoppen op 20 km voor Coomera voor een Big Mac en overnachting. Brisbane slaan we over. In Coomera ligt weer een paar pretparken.. daar gaan we morgen eens kijken.

10.09.2004 - de GoldCoast & Seaworld

Er zijn 4 grote thema parken in deze omgeving. Wet 'n wild, Dreamworld, Warner Bros Movie World en Seaworld. We gaan voor de laatste.

Seaworld heeft voor ons alles wat de afgelopen 4 maanden in New-Zealand en Australie hebben gezien. Pinquins, Zeehonden, Aqaurium, een basin met haaien. Het great barrier reef als een grote aquarium show. Het kan niet op. Het is een mooie aanvulling op de Australian Zoo.

Er zijn 3 grote shows te bekijken

We beginnen met een Dolfijnenshow, dan een zeehonden show gevolgd door een ski-spring team met snelle boten en fantastische jumps. De shows zijn fantastisch en heel professioneel. Vooral de show met de dolfijnen is heerlijk. Je ziet dat de trainers er zelf ook heel veel plezier in hebben. Tussendoor genieten we nog van allerlei water attracties zoals kleine bootjes die eerst omhoog worden getakeld en daarna als een gek op een glijbaan naar beneden suizen..waarbij je natuurlijk nat word. Ook hebben ze een paar adrenaline attracties. Een daarvan is de overbekende 8 baan waar we natuurlijk even in moeten.  Ook in dit park kun je een Close encounter met een van de dieren boeken. Zo kun je hier met dolfijnen zwemmen, duiken met haaien, of knuffelen met de zeehonden en niet te vergeten snorkelen tussen een nagemaakte great barrier reef, het zgn Reef Adventure. Uiteraard tegen een fikse meerprijs.  Het geheel is wel weer uniek te noemen.  Er is een heel groot bassin gebouwd waar we een trainer met 2 kids in het water zien. De trainster legt geduldig uit hoe het zit met de vissen, het koraal en de zeesterren. Fantastische ervaringen. 5 minuten later zien we 5 duikers het water in gaan.

Dwars door het park hebben ze een monorail gebouwd waar je gratis in mag. Zo kun je op je gemak eens kijken wat er allemaal te beleven is. Het is superdruk maar we hebben er niet echt last van. Bij vrijwel elke attractie is de wachttijd nihil of max 15 minuten. Daar kunnen ze in de Efteling nog wat van leren. (parkeren is ook gratis)

Ach het is teveel om op te noemen. Zelfs aan de kids is gedacht met een aantal leuke kinder attracties. Dat levert wel weer hele leuke en bonte plaatjes op. Je kunt hier zelfs vanaf 30 aud een helicoptervlucht maken (10 min) Het park ligt aan zee. Heel slim, want buiten de hekken bieden ze ook nog de mogelijkheid om wat water sporten te beoefenen. Kayakken, of skien... je zegt het maar.

We slaan de andere thema parken maar over. Je kunt wel combi kaarten kopen maar al met al kost het weer een vermogen. We kunnen het echter toch niet laten nog een vriendje (polarbear, we noemen hem bundy, van de rum) voor pinkie (onze pinquin) te kopen en een polo'tje voor rob thuis.

S'avonds rijden we naar het Springbrook National park.  Het is vrijdag en het voelt alsof we een weekendje weg gaan naar een National Park.. Het park ligt op de grens met New South Wales, dus gaan we in de volgende staat verder..

Achtergrond informatie :

• De Australian Zoo, van Crocodile hunter Steve Irwin
    www.crocodilehunter.com
    toegang : 27,50 aud pp
    Dat lijkt veel, maar vergeet niet dat er 450 personeelsleden rond lopen en er elk half uur wel ergens een show/demonstratie is.

• Seaworld is prijzig, 58 Ausdollar pp, maar daar krijg je wel minstens 3 grote shows voor. Zeehonden show, Dolfijnen show en de Spring Ski show. Daarom heen zijn er movies en show over het Greatbarrier reef, een aquarium een aantal adrenaline attracties en veel waterplezier. Natuurlijk is er van alles te zien over de ocean en het zeeleven, waaronder een groot bassin met echte haaien.
    De moeite waard.
    www.seaworld.com.au

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...