Tip: auto kopen 1

Toer tips /  Reis verhalen 
Up
20.09.2004 - 4 dagen Sydney
11.09.2004 - New South Wales
05.09.2004 - Queensland - deel 2
23.08.2004 - Queensland - deel 1
17.08.2004 - The Northern Territory
11.08.2004 - de Australische Outback
02.08.2004 - Victoria & South Australia
26.07.2004 - Welkom in Sydney
Tip: auto kopen 1
Tip: auto kopen 2
Tip: ayers rock
Tip: great barrier reef
Tip: Kosciusko
Tip: great ocean road
Tip: auto kopen & ticket info


Deze informatie komt van : Marc de Vries, zelf lange tijd in aussie doorgebracht.)
Zijn complete verhaal over de "aussies" kun je vinden op www.markdevries.nl 

  • Auto kopen

Tja, een mooi verhaal over rijden in Australië en crossen door de Outback maar je moet er eerst een kopen! Nou, da’s vrij eenvoudig. Bijna elke backpacker vliegt op Sydney en bijna elke backpacker wil wel een auto. Daarom hebben ze in Sydney in de wijk Kings Cross een speciale Car Market. Deze is bijna alleen voor backpackers. Het is een garage en de meest depressing plek om je auto te verkopen.

Sommigen zitten er een week of langer onder de grond om hun brikkie te slijten. Het voordeel voor jou als koper is dat er altijd wel mensen zijn die de volgende dag terug vliegen of nog maar een paar dagen hebben. Deze auto’s zijn dan ineens stukken goedkoper. Als je ‘m moet verkopen zijn de rollen omgedraaid.


Een andere mogelijkheid is http://www.travellers-autobarn.com.au/ 

Daar kun je een auto kopen en ze kopen ‘em tegen een gegarandeerde prijs terug. Afhankelijk van de auto en je onderhandelingskwaliteiten tot zo’n 50%.

Als je weinig tijd hebt is dit zeker een alternatief. Zelfs met die 50% eraf zul je vaak veel goedkoper uit zijn dan wanneer je zou huren.
Vestigingen in Sydney Melbourne Brisbane Cairns.

Overigens staat Travellers Auto-Barn ook in de Loney planet en in de meeste gratis backpackers boekjes in Australie. Het zal dus wel een beetje okee zijn.



De keuze om wel of geen auto te kopen en met de bus te gaan was voor ons snel gemaakt. Je ziet VEEL meer van het land, bent volledig onafhankelijk en het scheelt bakken geld.

Wij hebben gekozen voor een busje in plaats van een auto. Dit is een uitstekende keus geweest. Zelfs als we na afloop van onze reis de bus niet hadden kunnen verkopen en weg hadden moeten geven had ie z’n geld vele malen opgebracht.

We sliepen namelijk ook in dat busje dat door onze voorgangers als campertje was ingericht. We moesten wel het bed elke keer opmaken en ons keukentje (met 2 pits gasstel) zat in losse kisten maar dat mocht de pret niet drukken. Het weer is bijna altijd goed genoeg om buiten te koken en anders eet je maar bij de Mac. Bij slecht weer kun je ook een camping opzoeken en gebruik maken van de kookfaciliteiten daar.

Maar goed, terug naar de Car Market. O ja als je daar komt: O.N.O. betekent Or Nearest Offer. Voordat je een auto koopt moet je je goed laten voorlichten over de wegenbelasting.

  • R.E.G.O. 

Ze noemen het REGO, een afkorting van Registration. Dit is een belangrijk onderwerp om je over te laten voorlichten. De mannen van de receptie bij de carmarket helpen je daar ook bij. De verkoper van de auto lijkt me in dit geval niet echt een betrouwbare bron van info.

De volgende info is van Henk en Ron, beide wonen Down Under en kunnen het dus weten.



De volgende info komt van Henk Tobbe:

“Auto's ouder dan drie jaar moeten gekeurd worden. Redelijk vergelijkbaar met de APK in Nederland. De keurende garage geeft een pink slip af (roze copie van het keurings formulier) en daar ga je mee naar de RTA (overal plaatselijke kantoren). Dan betaal je de rego voor het nieuwe jaar. De betaling wordt vermeld op het vernieuwingsformulier met de sticker. Let er op, als je een auto koopt met rego tot een bepaalde datum, dat er inderdaad die bevestiging
van de betaling op het formulier staat. Daar ben ik met een trailertje een keer ingestonken. 



In elke staat is er een registrerende instantie (RTA) waar de eigendomsoverdracht van auto's moet worden gemeld. Registratie zonder verplichte verzekering is niet mogelijk en meestal moet er een geldig keuringsbewijs (pink slip) getoond worden, dan wel de geldigheid nog niet verlopen zijn.

Ga bij voorkeur samen met de verkoper naar het registratiekantoor (zoals een van de vele RTA kantoren in NSW). Dat voorkomt verrassingen.”
Einde

  • Ook een stuk over REGO van Ron, Dutch Online:

Rego is het zelde als de wegenbelasting en WA-verzekering (alleen voor personen). De rego moet ieder jaar betaald worden in de staat waar de auto geregistreerd staat (alleen voor Western Australia kan het per post of email worden geregeld). Het bedrag van de rego verschilt per staat. Je kunt een auto in een andere staat registreren; hiervoor moet je een keuringsrapport hebben en een nieuwe set kentekenplaten Let er op dat als je een auto koopt die in Victoria geregistreerd staat, je daar dus ook heen moet als de rego verlengd moet worden, of je moet de auto in een andere staat registreren.

Voordat je een auto koopt moet je vragen voor de Registratie Certificaat (A current certificate of registration)

Iemand die een auto verkoopt moet in het bezit zijn van een veiligheids raport (pink slip) en mag niet ouder zijn dan 1 maand van het moment dat de auto gekeurd is.

Vraag aan de verkoper voor bewijs dat de auto wel van hem is, hij moet een ontvangst bewijs hebben dat hij zelf de auto heeft gekocht.

Je mag de verkoper ook voor zijn legitimatie bewijs vragen, dat kan zijn rijbewijs zijn.

Zorg dat de informatie op de registratie papieren overeen komen met de veiligheids raport (pink slip)

Waar je op moet letten:

  • Registratie no: van de auto.

  • Motor blok no:.

  • De registratie papier moet voorzien zijn van een watermerk

  • De no: op de frame van de auto (VIN vehicle identification number) of chassis number.

  • Zorg er voor dat er geen schuld op de auto staat, de auto kan gefinancierd zijn en er kan nog geld te goed zijn aan de financierings bedrijf.
    Mocht er schuld op de auto zijn dan kan de auto van je afgenomen worden en je bent al je geld kwijt. Dit heet (an encumbrance)

  • Om er zeker van te zijn dat een auto niet gestolen is of dat er een verschuldiging op staat bel revs (Register of Encumbered Vehicles) in NSW
    Tel (02) 9633 6333 or 1800 424 988 buiten Sydney Open van 9 am tot 5 pm en 7 dagen per week

  • Je kan ze vragen of er iets op verschuldig is. Deze informatie is gratis, mocht je bewijs hiervan willen hebben dan kan je er om vragen. Dit kost $10 (faxed $12)
    Om na te gaan of de registratie voldoet kan je de RTA bellen in de staat waar je zit of in NSW op tel no 13 2213

  • Een witte slip (A white slip) betekend dat er een reperatie aan de auto moet worden verricht voordat je de auto kan registreren, pas als de auto goed gekeurt is door een garage krijg je een pink slip
    Mocht je helemaal geen verstand hebben van auto's Laat dan de auto keuren door de NRMA (ANWB)
    Bij een auto dat boven de 5000 dollar kost raad ik dit aan om te doen.

  • Mocht je een auto willen testen, zorg er dan wel voor dat de auto verzekerd is dit heet comprehensive insurance, mocht je een ongeluk krijgen zonder dat de auto verzekerd is kan je alle schade zelf betalen.

Als je een auto overlaat schrijven dan heb je de volgende papieren nodig.

  • Bewijs dat je de auto hebt gekocht (PROOF OF PURCHASE)

  • 2 manieren van bewijs wie je bent, rijbewijs en pasport.
    Je moet binnen 14 dagen de auto laten overmaken in je eigen naam bij de RTA
    Voor het overmaken van registratie moet je stamp duty en transfer fee betalen.

  • Mocht je de auto kopen van iemand die korting heeft ontvangen bv invalide dan moet je voor de resterende maanden registratie geld betalen.

  • Third Party Property Insurance: WA-verzekering materiëel. De verzekering in je rego dekt alleen de kosten van persoonlijke aard als je iemand aanrijdt, niet de materiële.
    Third Party Property Insurance is niet verplichte, maar WEL de moeite waard.

  • Als backpacker kan dat alleen bij de Travellers Autobarn of de Sydney Carmarket. Een jaar kost A$340 en geen eigen risico als je ouder bent dan 21. De verzekering is over te schrijven.

Einde



Let op: net als een APK keuring zegt dit niets over de staat van de auto!!! Alleen of de vitale onderdelen zoals banden, verlichting en draagbalken nog goed zijn.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat vlak voor de keuring alle olie aan de onderkant er afgewassen is, zoals ons met ons busje werd aangeraden om de volgende koper te misleiden!

Daarom de belangrijkste tip voor het kopen van een auto:

Testen
laat ‘em testen door de AAA of RAC of door een garage. Het kost zo’n 70 piek. Vraag in ieder geval een compressie test zodat je weet dat dat goed zit. Ook dit is weer een tip die uit eigen fouten is voortgekomen. Wij hebben gebeld met de garage die de pink slip verleend had aan de verkopers. De monteur dacht zich dat busje te herinneren en vond onze toekomstige aankoop wel ok.

Nog geen 50 kilometer weg van Sydney sprong de benzineleiding. AAA erbij en deze vertelde dat de auto ook enorm olie lekte.

Hij vond het type wat wij hadden (Mitsubishi L300) maar ellendige auto’s en vertelde dat ie nooit een pink slip had mogen krijgen. Daar sta je dan...
We hebben de olie steeds goed bijgevuld en hebben met veel kosten 20.000 kilometer gereden.
In Darwin begaf een van de cilinders het. Het bleek dat deze totaal geen compressie meer had.
De olielekkage was zo groot geworden dat we noodgedwongen onze bus moesten verkopen aan een opkoper. Het heeft ons bijna onze rest van de reis gekost: we waren pas halverwege!!!
Als we in Sydney een test hadden laten doen hadden we deze auto niet gekocht.

Doe er je voordeel mee...

Parkeerplekjes

Er zijn in Australië overal parkeerplekken te vinden waar je kunt slapen. Ook in de grote steden. Het is effe behelpen met piesen enzo maar daar leer je wel maniertjes voor.

Na verloop van tijd namen we vaak een camping om de was te doen en onszelf een goede schrobbeurt te geven. Een beetje sneaky tip is dat je gewoon op een gratis plekje gaat slapen en dan ‘s middags een camping oploopt met je toilettasje en handdoek en vervolgens bright en shiny weer naar buiten stapt. Zo hebben we heel wat geld bespaard! Het is niet helemaal fair maar als arme backpacker vind ik dat het gedoogd is. Af en toe moesten we de batterijen van de videocamera opladen en dan werd het tijd voor een legale overnachting.

Het is trouwens bij mijn weten niet verboden in je auto / camper te slapen behalve misschien in de stad. We hebben bijvoorbeeld in Canberra bijna een week op de parkeerplaats van de Telstra Tower geslapen. Perfecte plek! Tijdens onze duiklessen stonden we een week bij het strand. Zo zijn er honderden plekken waar je perfect staat. Ook plekken met je eigen hotpool erbij in de wildernis. We hebben bij watervallen gestaan, in de verlaten desert en op bergen. Het is een belevenis die je niet mag missen. Alleen met de natuur. Een sterrenhemel waar je stil van bent en waar je in de Outback zelfs je krant ‘s nacht bij kunt lezen. Het zijn allemaal dingen die je meemaakt als je door Aussie toert met je eigen bussie of auto.

We zijn in de 5 maanden dat we in het wild geslapen hebben twee keer ergens verwijderd. Een keer was op de grote parkeerplaats in Cairns waar ook duidelijk stond dat je er niet mocht kamperen. De tweede keer was naast een camping waar een uitzichtpunt met een slagboom ervoor stond. Degene die de slagboom kwam dichtdoen verzocht ons vriendelijk ergens anders ons plekje te zoeken. Er is geen verkeerd woord gevallen en de mensen zullen je vaak een ander plekje aan de hand doen. Overigens is wild kamperen bij Uluru en omgeving af te raden. Je wordt er weggestuurd. De dure camping is het enige alternatief.

  • Plekjes zoeken

Mocht je echt gaan kamperen in je tentje dan is het zeker niet verstandig onder gombomen te gaan staan. Deze bomen worden van binnen door termieten uitgehold en laten vaak spontaan hele takken vallen. Ook valt de hele boom wel eens om. Natuurlijk geldt dit ook voor auto’s.

Droge rivierbeddingen lijken ook zo’n lekker plekje. Maar kijk uit. Als er verderop een flinke regenbui valt dan kan die bedding in no time een raging river worden!

In ons busje hebben we op heel veel verschillende plekken gestaan en we hebben nog wat handige tips.

Als het regent is het niet echt lekker om onder wat voor bomen dan ook te staan. In eerste instantie denk je lekker beschut te zijn maar elke keer dat er een windvlaag komt waaien alle druppels op je dak en dat geeft ineens een hels kabaal waar je wakker van wordt.

Ga ook nooit vlak onder een boom staan. We hebben een keer de halve nacht wakker gelegen van een tak die over het dak schuurde. Of deze: een boom die in de nacht om de minuut een enorme eikel liet vallen. Lig je ‘s nachts helemaal stijf! Dus, niet onder bomen.

Als je nergens anders dan op een schuin stuk kunt parkeren ga dan zo staan dat je hoofd op het hoogste punt ligt. Anders stroomt het bloed naar je gezicht en krijg je er druk op die niet lekker voelt. Ga niet schuin staan in de lengterichting zodat je naar opzij helt.

Je zult (als je met z’n tweeën bent) de hele tijd tegen elkaar vallen terwijl er een met z’n neus tegen de zijkant gedrukt wordt. Het slaapt erg vervelend.

Oordopjes zijn een uitkomst voor sommige plekken. Zoals bijvoorbeeld rumoerige campings. Boven op een berg lijkt een leuk plekje met mooi uitzicht. Helaas lig je als er een zuchtje wind staat meteen te schudden in je bed. Zoek liever een lager plekje op.

Denk zo mogelijk aan de zon de volgende ochtend. Als je beschutting kunt vinden hiertegen zul je een stuk langer kunnen uitslapen.

Ook vlak bij zee is erg romantisch en mooi. Helaas kan de branding soms zo’n lawaai maken dat je er slecht van slaapt.

Grote golven geven namelijk flinke klappen als ze breken. Meestal is een monotoon geluid niet zo erg storend tijdens het slapen maar de zee daar is verre van monotoon.

Plekken waar wij vaak naar zochten waren boat ramps, plekken waar mensen hun boot te water laten. Hier zit je vaak iets afgelegen, dicht bij water (helaas meer muggen), meestal zijn er voorzieningen als wc’s en er is genoeg ruimte om het busje te parkeren. Men parkeert er normaal de trailers waar de boten mee te water gelaten worden.

Ook parkeerplaatsen van grote attracties zijn perfect. Langs de Highway van Darwin naar Adelaide zijn veel gratis kampeerplekken. Het zijn uitstekend verzorgde plekken met alle voorzieningen. Als je wilt zou je bijna overal voor niets kunnen staan. Het scheelt je een hoop geld.

Ook lookouts zijn vaak goede slaap plekken. Je wordt er vanzelf handig in.

Het is even wennen zo in the middle of nowhere maar na een tijdje wil je echt niet meer op een camping.

Ik heb een boekje op internet gevonden, kun je bestellen en er staan alle gratis bush camps op langs de highways. Het heet Bush Camps and Rest areas around Australia. 

Zoek maar op Google. Ik kocht het online.

  • Oversteken van water

Je zal waarschijnlijk denken: “Dat was ik echt niet van plan hoor!”. Nou, zelf als je alleen op de openbare weg blijft rijden zal je ergens wel een keer door een klein watertje moeten rijden.

De wegen in Australië zijn er op gemaakt dat als het wat harder regent dat er zich op bepaalde plaatsen een riviertje vormt. Dit kan midden op de snelweg zijn! De plekken staan altijd duidelijk aangegeven en je ziet het van tevoren wel aankomen. Vooral in het regenseizoen of na een flinke plensbui moet je daar goed op letten.

Met een normale auto kun je meestal best door een watertje van 30 cm heen rijden.

Het probleem is vaak dat backpackers geen normale auto’s hebben. Het zijn meestal slecht onderhouden auto’s en dingen als kabels en verdeelkappen zijn zelden goed ingespoten tegen vocht. Het kan je dus gebeuren, zoals ons gebeurde, dat je stilstaat in een lullig watertje van nog geen 15 centimeter!!! De assen stonden nog niet eens in het water.

Zorg er dan ook voor dat je auto-onderdelen die daarvoor gevoelig zijn ingespoten zijn met vochtverdrijvend middel als WD40. Als je zelf niet weet waar te spuiten vraag het iemand anders. Het kan je veel problemen schelen!!!

Wij hebben zelf stilgestaan in meerdere lullige stroompjes. Een keer konden we na een kwartier de auto weer gestart krijgen. Een andere keer hebben we moeten wachten op hulp. We hebben ook een keer een veel dieper snelstromende rivier moeten oversteken.

Omdat de auto al een aantal keren niet betrouwbaar daarin geweest was wilde ik alleen erdoor als er iemand voor ons reed die ons er uit kon trekken. Dit bleek ook nodig te zijn.We hebben 10 angstige minuten in een diepe snelstromende rivier met misschien wel crocks doorgebracht.
Toen we eruit gesleept waren door de Jeep voor ons en de deuren openden liep het water er in stromen uit.
Koop gewoon tevoren een busje WD40 en spuiten maar!!!

Het veiligst is eerst door het riviertje heen te lopen voordat je er door rijdt.
Op die manier weet je hoe diep het overal is. Uiteraard is het met crocks minder aan te raden.

Als je vindt dat je er door zou moeten kunnen dan is het zaak rustig het water in te rijden. Rijdt in z’n eerste versnelling erin en hou de auto hoog op toeren. Probeer een zelfde snelheid te houden. Zoals gezegd: een lullig stroompje van 15 centimeter kan er voor zorgen dat je uren ergens stilstaat! Bij twijfel: wacht tot een 4 Wheel Drive auto het riviertje eerst neemt en op je wacht. Eventueel kun je met de sleepkabel vast er achteraan rijden.



Een belangrijke tip van een monteur: Rijd ook nooit zomaar met een warme auto het water in. Dat kost je zeker $3000 aan reparaties. De hete versnellingsbak en diffs koelen dan af, en zuigen water naar binnen.Water + olie is geen goede combinatie. Eerst de autom 10 minuten laten afkoelen. Dit geldt ook voor de 4 WD!

  • Road trains

Een van de iconen van Australië is de Road Train. Ze worden zo genoemd omdat ze enorm lang zijn. Tot wel 55 meter. Een vrachtwagen in Nederland is meen ik nog niet de helft.

Deze vrachtwagens rijden urenlang, dagenlang door het immense land om de bevolking van benzine te voorzien en om vee te transporteren. Het zijn echt bakbeesten en dienen met groot respect behandeld te worden.

De Road Trains op de Highway gaan voor niets en niemand opzij en zullen zelden op tijd kunnen remmen.

Ze zijn enorm zwaar en hebben daarom een lange remweg.

Je ziet ze ruim van tevoren aankomen door de grote stofwolk erachter.

Er zijn veel wegen die bestaan uit een stuk asfalt ter breedte van net iets meer dan een auto.

Ernaast zijn dan twee stroken dirt road. Dit is zo gemaakt omdat het toch maar zelden gebeurd dat twee auto’s elkaar passeren en zo bespaart men veel asfalt op de enorm lange wegen.

Mocht je op zo’n weg rijden en er komt je een road train tegemoet: aan de kant! Laat ‘m lekker passeren en zwaai maar even, dat zul je nog wel vaker doen tegen passerende automobilisten. Want het is een leuk afwisseling zo eens in het uur...

En als je dan zwaait, denk dan even aan mij op de A1 Amersfoort Hilversum op maandagmorgen 9 uur. AAARGH.

Je kunt nog wel eens vreemde dingen tegenkomen, zo werden wij op een middag naar de kant gedirigeerd door een wagen met zwaailichten. We stonden al een tijdje te wachten en net toen we begonnen te twijfelen of we wel echt aan de kant moesten kwam er een road train met een complete villa achterop!!!

Australiërs kopen vaak alleen een stuk grond en nemen hun eigen huis (van hout) gewoon mee.

Good on ya mate! 

  • Corrugated road

Ofwel bobbelweggetjes. Ik wil je waarschuwen voor dit soort wegen. Er zijn highways in Aussie die volledig bestaan uit dirt road, gewoon steen en zand dus. Voor honderden kilometers zul je dan geen asfalt zien maar alleen rood zand.

Door weersinvloeden raakt de weg gebobbeld.
Het is een fantastisch gezicht maar is verraderlijk gevaarlijk! Er is maar een tip: pas je snelheid aan.
We hebben meerder mensen gesproken die van de weg geraakt waren op zo’n bobbelweg.Het is alsof je op golfplaten rijdt. Het schokt aan alle kanten en het contact tussen je banden en de weg is minimaal.

Hierdoor raak je snel uit de bocht. En dit gaat echt snel.
Zelfs als je rechtdoor te hard gaat heeft de auto de neiging te gaan slingeren. Je raakt in een slip en gaat gegarandeerd over de kop omdat je in kleine richeltjes terechtkomt met twee wielen.

Neem echt de tijd voor zo’n weg. Je hebt er niets aan om op z’n kop in het weiland te liggen zoals we twee snelheidsduivels voor ons zagen. Ze waren ongedeerd trouwens.
De locals rijden vaak harder dan jij. Laat je hier niet door verleiden. Ook locals liggen wel eens uit de bocht bovendien rijden deze vaak in vier wiel aangedreven auto’s met aangepaste bandenspanning en vering zodat ze een betere grip hebben op zulke wegen.Het zijn de enige wegen die ze rijden.

  • Weg afgesloten ?

Da’s balen, dat kost je een paar dagen. Het gebeurt veel. Uiteraard veel in het regenseizoen. Door bijvoorbeeld een regenbui zit je vast. Er is maar een weg het dorp in en een weg eruit. Er zit niets anders op dan lekker op je didgeridoo te gaan oefenen.

Er is trouwens ook een instinker. We hebben het een keer meegemaakt dat een weg naar een national park was afgesloten. Nadat we de honderd kilometer lange toegangsweg bijna erop hadden zitten doemde er ineens een hek voor ons op. Wij baalden flink natuurlijk.

Terwijl we daar een beetje vertwijfeld voor dat hek stonden kwam er een Australisch echtpaar aan. Bleek dat het hek er alleen zit om het vee binnen te houden. Midden op de doorgaande weg!!! Er werd ons verteld dat dat heel normaal was en we moesten zo’n hek altijd weer terugzetten zoals je ‘m gevonden had.

  • Rust nemen

Overal langs de weg zie je borden als: “Drowsy drivers die” en “Stop, Revive, Survive”. Men wil graag dat je om de twee uur rust neemt om even bij te komen van het vaak monotone landschap. Wij pakten dan onze tafeltjes en stoeltjes en gingen aan de kant van de weg lekker kaarten of lezen. Wat is er relaxter dan in de hete Australische zon in je kampeerstoeltje te genieten van een cola’tje uit je eigen esky (koelbox met ijs van de benzinepomp). Super!!!


Uiteraard bedank ik Mark de vries voor het beschikbaar stellen van deze info....
We kunnen wat voor hem terugdoen : kijk naar onze opdrachten pagina....
Op zijn site staat het volgende : 

Vraag: 
Het maken van de internet pagina samen met het schrijven en onderhouden van deze tips heeft letterlijk maanden gekost.
De tips zou ik ook uit kunnen geven maar dan zou je er voor moeten betalen.

Dat vind ik niet nodig.
Ik zou het graag willen doen zoals bij software, daarom noem ik dit boekwerk met tips

‘yelly-bean ware’. Mocht je wat aan de tips hebben gehad dan zou ik het ontzettend op prijs stellen als je een zakje jellybeans uit Australie zou willen meenemen.

Ze zijn hier nergens te krijgen en we vonden ze zo lekker…

Uiteraard is dit volledig vrijblijvend!

Van de 9000 mensen die de tips gedownload hebben, mocht ik in totaal 3 zakjes jellybeans ontvangen…

 

Toer tips /  Reis verhalen 
Up
20.09.2004 - 4 dagen Sydney
11.09.2004 - New South Wales
05.09.2004 - Queensland - deel 2
23.08.2004 - Queensland - deel 1
17.08.2004 - The Northern Territory
11.08.2004 - de Australische Outback
02.08.2004 - Victoria & South Australia
26.07.2004 - Welkom in Sydney
Tip: auto kopen 1
Tip: auto kopen 2
Tip: ayers rock
Tip: great barrier reef
Tip: Kosciusko
Tip: great ocean road
Tip: auto kopen & ticket info

 

 


De site van Rob en jacky - gek op reizen.. 
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site : 





Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen, 

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen


Outdoor kleding sinds  1976...